lördag 30 november 2019

Atle testar det här med lickimat

När man har en hetsätare till hund som slukar maten på nolltid så är det bra att försöka förlänga ättiden. Ännu bättre om vovven samtidigt får jobba ordentligt för maten! Försöker ge Atle mat på olika sätt som t.ex. aktiveringsspel, slow feeder, snuffelmatta, diverse matleksaker, sök utomhus etc. Nu har han fått testa en lickimat och jag måste ju säga att det tog tid att äta upp det lilla jag kletade fast. Nackdelen är att det i princip bara är burkmat (ok, färskfoder också men det fixar inte Atles mage) som funkar på en sån här, det bygger ju liksom på att maten är en slags sörja som kan geggas fast i de minimala skrymslena... Men variation förnöjer och Atle hade 10 min sysselsättning innan det var dags att kämpa vidare med resten av matportionen som fördelades såhär:
  • Kokt torsk och ris intryckt i en matleksak
  • Kokt älgkött i slow feeder
  • Söka torrfoderkulor gömt i hela huset
Det tog väl totalt runt 30 min att äta middag, betydligt bättre än om jag gett middagen i matskålen, då hade det tagit 5 sekunder max ;)




Inga kommentarer: