fredag 7 maj 2021

Fail trail

Det är inte bara i fjällen man drabbas av fail trails. Ville ha nya områden att gå i så för några veckor sedan var tanken att jag skulle gå Roslagsleden från Wira Bruk söderut. Hade ingen karta för jag tänkte att Roslagsleden måste ju ändå vara markerad och ordentligt upptrampad. Hittade leden som gick inne bland husen och började gå. Efter ca 100m kom vi ut på en 70-väg och jag tänkte att näe, leden kan omöjligt gå längs en sådan väg. Jag irrade in på närmsta grusväg och gick en bit men fick till slut inse att det var bilvägen som gällde. Men efter 100m kom en liten stig och jag tänkte att så bra, då var det bara en kort sträcka på vägen. Snurrade runt inne vid en sjö och fick inse att det var nog vägen som gällde trots allt. Det där med tydliga markeringar var bara att glömma.

Wira bruk

Flodtrollet ser lite slitet ut efter vårfloden =)


Jomen här går vi på en 70-väg med vandringskängor och fullpackad rygga.



Efter några hundra meter ser jag iaf leden vika av in i skogen men lika snart ska vi ut på väghelvetet igen. Redan här har jag känslan av fail trail men det är bara att knata på, är liksom för sent att hitta en plan B. Efter ett tag byts 70-vägen mot grusväg och vi passerar en sjö. Enligt ledbeskrivningen skulle det vara en så fin strand men jag hittade inte ens ett strandparti fräscht nog att låta Atle bada... Knatar på längs grusvägen och tänker att säg nu inte att det är långt vi ska gå på den här vägen. Näpp, för här viker en stig av in i skogen och jag bara följer den, sen att det inte finns några ledmarkeringar men Roslagsleden kan ju inte gå längs en grusväg ju. Hmpf... Snurrar ganska länge omkring på virrvarret av stigar och kör till slut fast inne i den brötiga skogen. Sen hindras vi slutligen av ett elstängsel så det var bara att inse att vi får nog gå tillbaka ut på grusvägen. Och inse att Roslagsleden går på en grusväg km, efter km, efter km... Andas djuuupt.
Efter 3 km på grusvägen fick jag nog och vände tillbaka. Hela projektet tog ändå tre timmar eftersom jag var ute och snurrade överallt i tron att en vandringsled inte går på vägar.

Perfekt terräng att dra en led genom men nejdå...


...för HÄR är det tydligen bättre?




Notera att fikapausen blev längs vägen hahaha! Det var ju stängsel överallt så fanns ju inga alternativ.

Meeeen... Det var en fin tur oavsett ;) Det var det inte alls men kunde inte låta bli, alla som läst "Fjällvandring åt helvete" förstår haha!

Inga kommentarer: