fredag 14 maj 2021

Ledig!

Våren har inte varit helt i min smak och kaoset fortsätter men nu har jag i alla fall satt kaoset på paus några dagar och försöker vara så ledig som möjligt här i Orsa. Det är riktig sommarkänsla här och så pass varmt att gårdagens eftermiddagspromenad fick bli nere vid Orsa Camping med tillgång till bad för Atle. Jag missade dock den lilla detaljen att folk tydligen campar en sån här helg så det var fullsmockat på campingen. Tänkte att ska jag verkligen ta in Atle här men samtidigt är det bra träning om det är på rätt nivå (ska väl tilläggas att det är en stor camping med många grönytor, natur och gångbanor) så tänkte att jag testar, blir han för stressad går vi bara ut. Han var faktiskt helt exemplarisk när vi gick genom myllret av husbilar och husvagnar och trots att vi blev utskällda typ var femtionde meter.
När han var yngre kunde han ibland stänga av fullständigt när det blev övermäktigt, för ett otränat öga kunde han nog se lugn ut men inombords var det så hög stressnivå att han var helt okontaktbar. Jag kunde hålla favvogodisen framför nosen men han registrerade inte ens att den fanns där (Atle är annars en hungrig och godisglad hund). Nu var han lugn på riktigt, rätt häftigt att se honom strosa omkring och kunna hantera alla intryck. Hundar skällde när vi passerade och visst hade han stenkoll på detta men impulskontrollen fanns där och så snart han kommit fram till att ingen hund kommer farande så tittade han upp mot mig och fick sin belöning, såg rätt stolt ut över att ha koll på våra rutiner osv.

Lite spännande att folk inte bryr sig att hunden de bundit fast i husbilen fullständigt vrålar på de stackare som passerar och ägarna bara sitter där och ler i sina solstolar?!? Jag har full förståelse för problematiken (Atle hade inte heller klarat att vara tyst uppbunden när hundar passerar inpå)  men antingen får man sitta bredvid och jobba med hunden, ha hunden inne i husbilen eller inse att campingplats inte är ett alternativ med en sådan hund (jag har valt det senare).

Stränderna var belamrade med folk så fick leta upp lite mer öde strandplättar för Atle som gladeligen plaskade omkring. Men jag tror det var rätt kallt i vattnet för någon simning blev det inte. Det är ju flera älvar med smältvatten som har sitt utlopp i Orsasjön.



Försöker ägna dessa lediga dagar åt Susann-grejer snarare än jobb och kaosgrejer så har t.ex. lyssnat på två olika webinar med äventyraren Lina Hallebratt. Läser Tina Thörners (kartläsaren, för jag misstänker att alla kanske inte är lika motorintresserade som jag...) bok "Livet i 180" och försöker hitta kluriga Nose Work gömmor till Atle ute på tomten. Det går bra så länge gömmorna är i skugga, sol har han gjort klart och tydligt att där tänker han banne mig inte söka =)

1 kommentar:

Linn sa...

Så kul att det gick bra på campingen :)