tisdag 3 augusti 2021

Slut på semestern

Efter turen till Grantonskalet och Grönfjäll slog värmen till med 25-28 grader varje dag. Gjorde ett försök till en kortare tur en riktigt tidig morgon men det blev för varmt ändå så det var bara att vända. Det var riktigt varmt även i stugan så Atle bosatte sig på det svalaste stället, d.v.s plastgolvet under en säng... Gjorde lite utflykter med bilen men när jag insåg att värmen kommit för att stanna så gav jag upp och åkte tillbaka till Orsa tidigare än planerat. En av mina önsketurer var Marsfjällen och när jag åkte förbi på hemvägen så fick jag också bekräftat att det var stora maffiga fjäll som säkert hade varit jättefint att vandra vid. Men man får bara gilla läget, jag vandrar inte med en värmekänslig hund i de där temperaturerna.
Jag såg att de två närmsta veterinärklinikerna la upp på FB att de avbokat alla inbokade hundar för att kunna fokuserade på alla akutfall relaterat till värmen och på SVT var ett reportage från Höga Kusten där parkvakterna uppmanade hundägare att rent ut sagt skärpa till sig, ta inte med hunden på tur i den här värmen. Jag undrar om folk vet vad värmeslag innebär? Det är inte bara det att det är lite jobbigt varmt för hunden, det är ett livshotande tillstånd som kräver veterinärvård i tid (lite svårt i fjällen) och även om hunden överlever och återhämtar sig så är hundens förmåga att reglera ner sin kroppstemperatur förstörd för all framtid. Det är sviterna av ett värmeslag, hunden kommer för alltid vara extremt mer värmekänslig än innan. Så varför riskera något?


Kvällspromenad i området vid stugan


Mellan Marsfjällen och Vilhelmina körde jag längs Vildmarksvägen och med tanke på hur fin den var här nere på vägens tristaste del så kan jag bara tänka mig hur fint det är t.ex. uppe vid Stekenjokk. Kanske får bli ett framtida projekt men inte i hemestertider i alla fall.

I Orsa var det vad man normalt klassar som trist väder (mulet och regn) men herregud vad skönt att kunna gå en vanlig promenad utan att tuppa av! Nu är vi hemma på udden igen i lite mer hanterbar temperatur, långpromenader går att göra morgon och kväll i alla fall. Men lite skevt är det att vara svältfödd på vandring efter en vandringssemester...

Inga kommentarer: