fredag 31 december 2010

Resumé 2010

Januari
Året inleds med semester i Orsa och hundspannsturer. Det här är utan tvekan årets lugnaste månad på jobbfronten. Påbörjar specialsöksutbildningen hos HundCampus. Täppas tränar på att frivilligt gå in i duschen (för allergibaden), stå på händer och signaldiskriminering på leksaker.

Specialsöket startar

Februari

Nu börjar kurserna rulla igång, inomhus i den nya lokalen vid Täby Galopp. Jag går utbildning om de olika kamphundsraserna, för Iréne Westerholm. Min idol i F1 har bytt till WRC och kör Rally Sweden, självklart är jag där. Lyckas även med bedriften att bli omkörd av människan (nej, jag tävlade inte haha, förarna kör på vanliga vägar mellan delsträckorna).

Kimi Räikkönen

Mars

Nu vill alla trimhundar bli av med all vinterpäls och det är väl nu någongång jag på riktigt förstör min trimmar-arm. P.g.a. allergiutslagen kan Täppas inte längre trimmas utan klipps nu ner för första gången. Håller rallylydnadskurs för Täby Ryttarcenter. Täppas tränar framlängesslalom.

Nyklippt

April
Firar påsk i Orsa och njuter av vårens sista lediga dagar. Nu drar kurserna igång på riktigt. Täppas tränar viltspår och bollvallning.

Bollvallning

Maj

Denna månad minns jag knappt, det var jobb, jobb, jobb... Ett minne har dock etsat sig fast, Formel 1 i Monaco!!! Täppas tränar uppletande, stå i låda, buren, spår på växlande underlag.

F1

Juni

Jobbar på med alla ordinarie kurser men har även en heldagskurs i bollvallning hos Hundlycka i Eskilstuna samt viltspårkurs för Westiealliansen. Väl framme vid midsommar bär det iväg till Orsa och nu börjar semestern. Jag påminner mig själv att försöka vara lite mer ledig. Antal lediga dagar sen i påsk: 9... Jag hälsar på ett gäng dvärgschnauzervalpar hos Pernilla och Täppas fyller 7 år.

Valpar

Juli
Semester, semester!! Men en veckas aktiv semester hos HundCampus hinns självklart med, jag menar varför ta det lugnt när man är ledig?!? I övrigt blir det fjällvandring och lata dagar. Täppas tränar på att hålla fast föremål i munnen (länge) och att backa upp med bakbenen på en låda.

Spårträning i sand

Augusti

I mitten av denna månad drar kurserna igång igen, full fart. Dock är jag duktig och försöker vara ledig en dag i veckan :) Var tvungen att sluta trimma nästan alla hundar och klipper istället nu.
Täppas tränar skarpa kantarellsök, tricks och baklängesslalom.

Orsa

September
Jobb, jobb, jobb men fortfarande lyckas jag vara ledig en dag i veckan, riktigt stolt. Håller viltspårkurs för Skottefederationen. Täppas tränar på att skämmas och jag bygger en doftbank med människodoft till specialsöket ;)

Viltspårkurs

Oktober

Nu flyttar så sakta kurserna inomhus, skönt! Jag och Täppas börjar på bevakningslydnaden. Åker och tittar på Barmarks SM och mina husky planer börjar så sakta gro igen ;) Nu är det avslutning på specialsöksutbildningen men jag bestämmer mig för att fortsätta med cancerträningen. Täppas tränar viltspår, ta av strumpan och balans.

4-spann

November

Nu börjar det trappas ner lite på jobbfronten, jobbar bara tre kvällar i veckan + privatträningar, problemhundar och klipphundar. Åker till Göteborg över en långhelg och shoppar och går på julmarknad på Liseberg. Börjar dubbla freestylekurser så mkt freetyleträning blir det.

Rädsjön

December

Ja, det hela började bra. Kurserna avslutas så sakta för i år. Jag fyller år och snön öser ner! Tränar spår i snö, går på föreläsning om naturlig hundmat och får nytt hopp angående Täppas allergi. Men sen blir han sjuk och just nu handlar det mest om att återfå krafterna!

Har ingen bra bild från dec så det för blir ett höstigt Fulufjäll!

Inga kommentarer: