söndag 5 december 2010

Sliter mitt hår

Igår storstädade jag och hängde ut alla mattor mm. på vädring i kylan, då dör kvalstrena. För övrigt håller jag på att bli galen haha, den här förbannade allergin går mig på nerverna! Av mitt allergitjat här i bloggen kan väl ingen ha undgått att Täppas är allergisk mot typ allt. Kvalster och pollenallergin kan jag stå ut med, det är "bara" att städa och tvätta hysteriskt och allergibada honom 30 min varannan dag.

Det stora problemet är foderallergin. Under utredningen (inne på 12:e månaden) får han bara äta ett specialfoder vars burkmat jag kunnat hacka i bitar och torka i ugnen till träningsgodis. Men nu har burkmatens konsistens ändrats till gelé och går inte längre att göra träningsgodis av. Behöver jag säga att jag höll på att få halv panik när det sakta gick upp för mig att jag inte längre har något smågodis att belöna med? Torrfodret kan användas men det är så jäkla stora bitar att det inte blir många belöningstillfällen innan han ätit sin dagsranson.

Visst finns andra belöningsformer än godis men ska man träna in avancerade moment via shaping så blir det svårt utan godis. Leksak varvar upp och passar inte till allt. Eller när man freeshapar in saker, ska jag efter varje klick/belöningsord leka med en leksak så blir det extremt ineffektiv träning (lång tid mellan förstärkningarna) och han kommer nog ha glömt bort vad det var han pysslade med när han lekt klart..

Hittills har han inte tålt något jag försökt blanda i, d.v.s. inte kyckling (därmed inga fåglar alls inkl. ägg), fisk (därmed inga fisksorter, skaldjur, fiskolja), lamm. Han har reagerat med diarré, kräkningar, utslag och klåda. Sen tar det 4-10v att bli av med besvären innan jag kan prova ny köttsort.

Nu står mitt hopp till nötkött (även viltkött framöver) som jag precis börjat blanda i. Har idag kokat nötkött, skurit i småbitar och torkat i ugnen. Dödligt gott sa Täppas!! Men vågar inte använda detta godis för mkt ännu, är trots allt bara inne på dag två med nötkött. Tanken är att fixar han att äta detta under tre veckor så tål han det. Men jag vågar inte hoppas för mkt, tidigare så har han reagerat redan efter 2-7 dagar. Men varje timme som går utan att klådan kommer bådar gott! Vi håller tassar och tummar ;)

Trollet i Vaxholm. Han tyckte inte julmarknaden var någon större hit utan ville hellre spana på fåglar vid vattnet!

1 kommentar:

Maria/Furface sa...

Om du har tid kan du väl komma på föreläsningen om naturlig hundmat på torsdag. Kanske du får några nya tankegångar???