onsdag 5 januari 2011

Udda draghundsras?

Idag fick Täppas inviga sina nya nomesele. Som den typiska draghundsrasen dvärgschnauzern är (?) sa han "matte det här var en konstig sele, jag kan helt enkelt inte röra mig". Tillslut fick jag ut honom och jodå, det gick ju alldeles utmärkt att gå i selen men när den skulle kopplas till sparken blev han rörelsehindrad igen... Vi får nog träna lite på det där.

"Fan matte jag är ingen husky..."

På med vanliga promenadselen och iväg bar det. Äkta draghundsmoral har han också d.v.s. håller bra fart, linan konstant sträckt, drar på oavsett vad som händer runt omkring. Haha, trodde ni det va? Nä. Det ska såklart pausas för att utforska intressanta dofter, hälsas på hundar och det bästa är faktiskt om matte sköter sparkandet så att han bara kan springa bredvid :)



I övrigt har jag plöjt igenom böckerna Siberian husky - gåvan från tjukotka och The Speed Mushing Manual - how to train racing sled dogs för jag vet inte vilken gång i ordningen. Har även läst tidningarna draghunden (från svenska draghundsportförbundet), polarhunden (från svenska polarhundklubben) och hundekjoring & firbeint friluftsliv (norsk dragtidning).

Den dagen det flyttar in en husky gäller det att vara förberedd. Sen vilket årtionde det sker det är en annan femma, men man måste ju få drömma ;)

2 kommentarer:

Martin sa...

Kul! Har tränat drag hela vintern med Zambo och tänker köpa en Nomesele. Den bör ju provas ut ordentligt. Var hittade du din?

Susann sa...

Min är specialbeställd men Bromma Zoomarknad har. Kolla annars de polara rasernas rasklubbar (siberian husky, alaskan malamute, samojed, grönlandshund)där brukar finnas länkar till internetbutiker med bra dragutrustning.