onsdag 25 juli 2012

En pizzaslice...

...som någon slängt i naturen kan bli en dyr och tråkig historia. Det tänker man kanske inte på  när man slänger en halväten macka eller hamburgare vid vägkanten eller skogsdungen. MEN om en allergisk hund får i sig detta så säger magen upp sig med allt vad det innebär. Täppas åt en bit av en pizzaslice igår. Det mesta lyckades jag gräva ut ur käften på honom men det räcker ju med så lite för att det ska gå åt skogen. Än så länge är det ingen fara på taket men han har ju mått bättre om man säger så. 

En hund med de här magproblemen Täppas har blir fullständigt manisk på mat. Konstant hungrig dygnet om. Det här gör ju att promenaderna ute blir en jakt på allt tänkbart som går att äta. Man kanske kan tro att det är en träningssak, bygg upp kontakt och samarbete, aktivera hunden med olika uppgifter ute, ha tydliga regler så får man bukt med det. Men nej, det funkar inte så. Det här har inget med lydnad att göra, det är verkligen, som vetten säger, en mani. Flera veterinärer har rekommenderat munkorg ute men där säger jag bara tvärnej, någonstans går gränsen (även om jag faktiskt mer och mer börjar förstå att vissa väljer att ha munkorg ute). Då går jag hellre med hökögon på promenaden, går mitt i gångbanan förbi ställen där det ofta finns matrester vid vägkanten (dagis, skolor, affärer, busshållplatser mm). Men han kan ju inte konstant gå fot mitt i gångbanan, halva nöjet med promenaden är ju att strosa och lukta. Så ibland slinker det tyvärr ner något som inte borde ha gjort det =(
Och vill det sig riktigt illa kan det sluta med magont, blodig diarré och ett par dygn hos vetten med en härlig nota med sig hem. Samt omplanering av jobb eller andra planer för hundens ägare. Så tänk på det nästa gång något ätbart ska slängas, välj en papperskorg istället!!!

2 kommentarer:

KerstinBrunoNilaq sa...

Ja det är jäkla oskick att slänga mat eller uträtta sina behov hur som i buskarna =(

Jag testade att ha munkorg på Egon som visserligen inte var allergisk men manisk på mat ute men det funkade inte så bra så det slutade jag med igen. Han tryckte ner hela paketet i käket/skiten och åt i alla fall och sen fick man göra ren den....=( Men kanske funkar det på dom som inte är såååå maniska?

Susann sa...

Haha, det var imponerande att lyckas äta trots munkorg =)
Mest effektivt skulle nog vara någon tillfällig bedövningsspray för nosen som man då sprayar innan promenad. Och sen hoppas på att effekten avtgagit när man ska träna nosarbete... Nä, jag skojar bara ;)