söndag 14 juli 2013

Aktiv semester hos HundCampus

Puh, fem intensiva dagar har det varit hos HundCampus! Täppas är fullständigt slutkörd och om det går att ha träningsvärk i nosen så har han nog det =)

Vi har fått träna på massa olika saker men jag väljer att skriva om de områden som vi tyckt varit roligast och som vi fått ut mest av, d.v.s. nosarbetet.

Plattformen
Vi började träna på Thé bara för att se om han mindes tekniken, doften osv. Det var 2,5 år sedan Täppas tränade på plattformen men från det ögonblick han kom upp på bordet visste han precis vad han skulle göra! Det var nog mest för min egen del som det kändes oväntat ringrostigt. Vi gick vidare med optimering, d.v.s. doften späs ut så att det blir lägre och lägre koncentration.
Eftersom detta inte var någon större utmaning för varken Täppas eller Nässla så fick vi prova ett nytt ämne. Ett mineral vid namn wollastonit (tror jag det heter). Det används i betong/cement för att göra materialet "töjbart", t.ex. finns det i Öresundsbron. Det är svårt att hitta det här mineralet och det påstås vara luktfritt. HundCampus har fått i uppdrag att undersöka om detta stämmer, kanske kan hundens nos trots allt känna viss doft? Kul att få vara med och provträna i detta projekt!
Eftersom det är väldigt svårt att känna doften av detta mineral så kunde vi inte ha lock på burkarna. För att hundarna inte skulle köra ner nosen i burkarna så fanns istället ett nät ovanpå själva plattformen. Mycket konstigt tyckte Täppas och ville försöka ta bort nätet hehe =)
Plattformen är ju en metod där det går åt mycket godis så jag kunde inte köra så långa pass med Täppas. Han tyckte det var svårt i början (dessutom försökte han fuska det lilla monstret) men sista dagen så lossnade det! Nässla fixade det galant och det är bara att konstatera att ämnet luktar, även lärarens hund tog ämnet.

Men matte, det ligger ett konstigt nät här! Hur ska jag då kunna lukta i mina burkar?
Aha, det kanske går ändå...

Läcksök
Detta var ju en av Täppas favoriter från den långa utbildningen 2010. Provade att skicka honom direkt och han gick så klockrent rakt på gasen att vi funderade på om det bara var en slump eller om han verkligen mindes... Vi gjorde ytterligare två skick med gasen på nytt ställe och jo, Täppas var klockren! Han älskar detta och blev bara sur när jag skulle belöna med leksaken. Det var precis som om han ville säga "matte, här jobbar jag arslet av mig för att hitta gasläckan och när jag hittar den kommer du och viftar med en fjantig leksak? STÖR MIG INTE!".
Vid andra omgången, sista dagen, gick det också bra men han var rätt seg. Dels sken solen och sen var han väldigt trött. Men han hittade sina gasläckor och vid ett tillfälle försökte han ta med sig slangen som gasen kom ifrån ;)
Måste verkligen försöka fortsätta träna det här hemma, Täppas tycker det är så kul! Nu var det rätt basic övningar, han kan svårare. Bara upp till matte nu att skaffa fram gas.

Här tränade vi läcksök

Minisök
Här är det tänkt att hunden ska leta efter t.ex. en liten (ca 1kvcm) läderbit i en låda med sand/grus. Läderbiten kan vara synlig eller grävas ner under sanden. Tanken är att hunden ska koppla på nosen direkt och börja leta vid kanten som är närmast, sedan söka vidare i lådan. Täppas har ju tränat detta lite grann förut med blandat resultat. Nu gick det jättebra... eller ja, bortsett från att han körde sin egen taktik (som vanligt). Utrustningen är ofta anpassad för stora hundar vilket gör att det ibland kan bli lite knepigt för hundar i Täppas storlek. Han når ju t.ex. inte med nosen över hela lådan så då hoppade han upp i lådan istället, där gick han sen omkring och luktade. Inget fel på hans initiativförmåga iaf ;)

Nässla visar hur det ska se ut!

Men det kan ju uppenbarligen genomföras på flera sätt...

Spår
Mycket spårträning blev det. Jag väljer att skriva om de två spår han gick på en sandig crossbana. Täppas har svårt för spår på t.ex. sand. Visst, han "spårar" och kan följa spåret till och från men han går inte med nosen i varje fotsteg.
Fördelen med att spåra i sand är att man ser varenda fotsteg. Det blir då lätt att berömma hunden när den har nosen exakt i fotspåren och inte när den är en bit vid sidan av. Vi la även små läderbitar i några av fotspåren som skulle markeras. På fyra ställen i spåret fanns korsande spår för att öka svårigheten och för att se hur hunden reagerar mm.
Det första spåret gick sådär men det andra spåret var så jäkla bra!!! Han gick med nosen slickad i marken och luktade i varenda fotspår! Alla läderbitar hittade han =) Sjukt bra!!! Måste hitta sandiga områden hemma som vi kan fortsätta träna i.


Spårstart

Han dammsög marken och luktade i varje fotspår. Han gick i så behagligt tempo att jag släppte kopplet för att bättre kunna fokusera på belöningsplacering vid läderbitarna.
De spår vi körde i skogen gick inte lika bra, han var väldigt fladdrig även om han hittade sina läderbitar. Men jag tror inte det är någon fara på taket, oavsett så har jag fått massa tips på hur vi ska jobba vidare.
Linn & Nässla i spårskogen
Sökbana
Detta körde vi bara sista dagen och Täppas var så fruktansvärt trött att jag valde att bara köra ett pass. Det gick väl ok men det här kan vi fortsätta med hemma, sökbana har vi =)


Under veckan bodde vi i Sikfors tillsammans med Linn och Nässla. Hundarna var trötta på kvällarna och låg ofta i köket och sov medans vi tvåbenta babblade. Vid ett tillfälle låg de på golvet med ca 50 cm mellan sig. Jag råkade tappa en bit chips på golvet mellan dem och böjde mig snabbt ner för att ta upp chipset. Men det var ingen av hundarna som ens reagerade haha, de var så trötta att de inte orkade bry sig om chips som landade på golvet...
Sista kvällen åkte vi upp till en vildmarkskrog och käkade middag med milsvid utsikt över rallyland =)

Smarrig veg-middag med finfin utsikt!
Veckan bara flög fram och fem dagar är verkligen på gränsen till vad Täppas fixar numera, han kändes inte helt fit for fight sista dagen =( Jag kunde inte köra lika långa pass som senast jag var på HundCampus. Jag tror det beror på ålder, mediciner och en extrem hunger som ställer till det. Men jag har fått massor av nya tips med mig i bagaget så nu ska vi fortsätta träna på hemmaplan!
Jag gillar verkligen att alla övningar anpassas till varje hund och förare. En del av gruppen fick börja på ruta ett med specialsök medans mer erfarna fick ordentliga utmaningar! Fullspäckat schema från 09:00-17:00 är helt i min smak, jag är smått allergisk mot dötid. Jag kommer garanterat tillbaka till HundCampus i framtiden! 

Inga kommentarer: