fredag 2 maj 2014

Ghee

Täppas behöver gå upp i vikt och det är inte det lättaste när han äter så mager mat. Magen fixar inte fett (enligt de som "vet"). Kortison gör att han tappar muskler och får förtunnad hud och päls. Veterinären har försökt med alla möjliga tips och råd men det är inte mycket vi vågar prova och det vi provat har inte fungerat (byta till annat snällt allergimagfoder, olivolja på maten osv.). Det slutar bara med att han får ont i magen =(

Så en dag fick jag ett lite udda tips av Anna, friskvårdsläraren. Inom AyurVeda (indisk läkekonst) används ofta något som kallas för "Ghee". Man värmer osaltat smör (och inget margarin eller så, det ska vara riktigt smör) ca 1,5 tim tills det skiktar sig. Proteinet separeras då från smöret och flyter upp på ytan som ett skum. Skummet tar man bort med sked och sedan silar man resterande guldgul vätska/olja genom t.ex. ett kaffefilter för att verkligen få bort allt skum. Den slemmiga bottensatsen ska man passa sig för. I min värld låter det likadant som skirat smör men, men....
Slutprodukten blir ett väldigt rent och lättsmält fett som när det blandas tillsammans med mat förbättrar tarmfunktionen så att näringen tas upp bättre. Och eftersom proteinerna är borta finns inget att reagera på!

Först tänkte jag att nej, aldrig att jag kan ge rent fett. Tills Anna övertalade mig att prova. Och peppar, peppar... det fungerar! Ingen dålig mage, inget magont och ingen klåda. Det är alltså inte fettet i sig som ställer till problem utan proteinerna i fettet (iaf i Täppas fall).

Provade Ghee helt på eget bevåg (eftersom jag visste att veterinären skulle avråda) och när jag sedan berättade för veterinären höll hon ju på att gå i taket men blev sedan väldigt intresserad. Täppas följer ju inte skolboken på något plan ;) Han har nu fått Ghee på maten i drygt en månad och jag har precis ökad på dosen till ett kryddmått morgon och kväll. Någonstans finns säkerligen en gräns för hur mycket han fixar men bara två kryddmått rent fett extra per dag måste ju ändå göra viss skillnad!

Inga kommentarer: