torsdag 14 september 2017

Veterinärbesök

Jag har länge tänkt att jag borde boka ett veterinärbesök bara för att träna Atle i att "vara hos veterinären", en positiv upplevelse utan minsta obehag. Så när jag nu ändå var tvungen att fixa pass mm. till honom så passade jag på boka in ett sådant besök. Är glad att jag hittat en privat veterinär som även har en massa kunskap om beteende och träning, jag behövde alltså inte oroa mig att hon skulle göra något galet.
Atle fick börja med att hälsa på veterinären ute och det var inga problem. Sen kom vi till Atles stora problem här i livet, främmande människor i nya inomhusmiljöer... Trots att vi gick in tillsammans åkte veterinären på en ordentlig utskällning så snart vi kom innanför dörren. När jag lyckats lugna honom fick han gå husesyn i undersökningsrummet även om han i början inte hade några större planer på att lämna tryggheten bakom mina ben. Men medans jag och veterinären pratade vågade han på skakiga ben undersöka lite och när veterinären "tappade" godis på golvet med jämna mellanrum blev ju även hon lite spännande.
När han slappnat av lite (ja alltså, allt är relativt) fick han komma upp på undersökningsbordet och smaska godis och bli lite lätt hanterad. Det gick helt ok, dels vet han ju vad "trimbord" innebär och sen befann han sig nästan i min ansiktshöjd så han insåg väl att jag övervakade allt. Jag fick några oroliga blickar från honom men uppmuntrade honom bara lugnt, inget läskigt kommer att hända dig grabben. Tror han käkade en hel veckas godisranson ;)
När jag lyfte ner honom på golvet var veterinären skitläskig igen och hon fick sig en ny utskällning. Atle, Atle...

Jaja, nu har han i alla fall pass och är redo för nya äventyr!

Inga kommentarer: