fredag 10 juli 2020

Funäs - Tvärån får ny chans

Första gången jag var i Funäsfjällen gick jag en led som skulle vara så fin med en turkos "pool" i högalpin terräng. DET var en definitionsfråga kan jag säga eller menar de att den högalpina terrängen ligger under trädgränsen, där "poolen" fanns? Ett lite udda fenomen i så fall ;) Oavsett så har jag läst på ännu mer i efterhand och kommit fram till att det (enligt beskrivningar) måste finnas mer fall etc. efter där jag vände sist. Så jag var tvungen att gå lite längre denna gång för att se vad jag missat. Några fler fall var det banne mig inte men väldigt fin utsikt mot Skarsfjället. Dit går inga leder upp men jag kan helt klart tänka mig att ha den här platsen som tältbas och göra dagsturer för att utforska Skarsfjället med omnejd.



Där vi trivs som mest, bland vattenfall och fjäll (även om vi här inte ens är ovanför trädgränsen hahaha!)


Väderprognosen visade kallt väder men inte en gnutta regn, perfekt för långtur. Men skurar kom hela tiden och regnkläderna åkte av och på jag vet inte hur många gånger... Här är vi redo för nästa skur =)







Fiiint!

En varm dag hade jag förstått att det varit skönt att svalka sig på snön men just den här dagen vete fasiken...




Det som är lite tråkigt och som märktes en del på denna led är att den nyligen anpassats för både vandrare och cyklister. Spängerna byggs därmed på ett sätt som gör det väldigt svårt för en hund att gå på, det blev en del bärande på Atle. Han är ju liten så det går bra men en större hund då? Sen måste man ha ögon i nacken hela tiden vilket är lagom stressande, för rätt som det är kommer det en eller flera cyklister farandes förbi (ringklocka existerar inte) precis intill. Nu var det ingen fara denna gång men det känns bara som en tidsfråga innan någon olycka kommer ske. Ute i Bogesund hemma har jag slutat gå på de leder som är för både vandrare och cyklister, det har varit alldeles för nära för många gånger =( Men, men, det kanske funkar ändå på något sätt, det lär visa sig med tiden.

Inga kommentarer: