tisdag 27 juli 2021

Vindelfjällen - Kammen vid Nolhpen

En av mina önsketurer var Murtsertoppen men eftersom vi inte hunnit förbereda oss tillräckligt nergraderaade jag till lilla Murtsertoppen, ett hack lägre. Vädret gjorde att jag på plats fick nergradera ytterligare ett hack, till Gielestjåhke (därifrån går man vidare längs kammen upp till lilla Murtser och sedan stora Murtser). Men sen blir det fan aldrig som man tänkt sig ändå haha!

Vi startade vid Laisaliden och leden gick upp, upp, upp. Ett litet vattenfall piggade upp längs vägen.



Snart uppe


Uppe på kalfjället syntes sjön Nolhpen och utsikten (den man såg nedanför molnen...) var jättefin, äntligen sådan fjällmiljö jag gillar! Men vinden... Ok, bara att börja knata över kammen för att se vad som händer med vädret. Till slut tornade Gielestjåhke upp sig och jag tror kanske halva hade funkat med Atle sen hade vinden satt stopp innan toppen. Den var ändå dold i moln... Trots detta var det här favvoturen och kommer jag hit igen kommer Murtsertoppen vara prio 1! Såklart fick vi lite regn på slutet också ;)




 








Det gäller att stå stadigt i vinden!

Inga kommentarer: