lördag 3 juli 2010

Håll fast

Alldeles för varmt för Täppas smak idag med. Funderade över om det finns något man kan träna utan fysisk ansträngning och där han helst kan ligga ner?!? Jo, "håll fast".
Täppas kan apportera det mesta så länge han får hämta det från golvet/marken men så fort han ska ta det från min hand så blir det problem, han vill knappt gripa över huvud taget. Så det har vi tränat på nu i små, små steg. När han väl började gripa om leksaken krävde jag att han skulle hålla kvar när jag tog bort handen, klurigt :) Men nu håller han några få sekunder så det värsta jobbet är avklarat, bara att sakta förlänga tiden nu. Har även börjat lägga in röstberöm så att han ska fixa att hålla fast medans jag berömmer och inte släppa förrän han får klick eller frisignal.
Ett tränar öga ser nog att andra gången klickar jag i gränslandet för vad som är ok, han är precis på väg att släppa greppet om leksaken...

Inga kommentarer: