måndag 12 juli 2010

Jakten på en bra uppfödare

Jag har fortfarande inte bestämt vilken ras jag ska ha som nästa hund men schnauzer (f.d. mellanschnauzer) är ett av de troligare alternativen. Jag har till och från haft koll på kennlarna och på senare tid börjat gå igenom uppfödarna mer noggrant för att välja ut de jag vill hålla mer koll på än andra.

Eftersom jag söker en arbetsvillig allroundhund vill jag att föräldrarna till min nästa hund helst ska vara meriterade inom t.ex. bruks, lydnad, räddning eller annat. De ska i alla fall vara aktiva inom någon hundsportgren, jag vill inte riskera att få en soffpotatis till hund :) Utseendet ger jag blanka f*n i, visst det är ju bra om schnauzern ser ut som en schnauzer men någon utställningschampion är jag verkligen inte ute efter och utställningar intresserar mig inte.
Men efter att nu ha gått igenom MÅNGA uppfödare kan jag ju konstatera att utseendet är det som verkar vara viktigast. Ok, det var väl ingen överaskning. Men det är trist att i stort sett alla beskrivningar av avelshundarna ser ut ungefär såhär "En högt meriterad tik som innan hon nått två års ålder blivit BIR ett flertal gånger, tagit CERT, fått HP mm. Utmärkt päls, välvinklad bak, showattityd mm, mm". Jaha... Och hur är hon som hund? Temperament, hälsa? Men det är klart, temperament har ju ingen betydelse så länge hunden är snygg...
Jag har också fått lära mig att "högt meriterad" inte innebär något annat än att hunden har många utställningsmeriter. Det är väldigt få som jobbar med sina schnauzrar, i alla fall är det inget som verkar vara viktigt att skriva om på hemsidan.
När jag ibland hittat en tik/hane som verkar bra i min värld och sedan kollar upp denne och dennes avkommor på SKK's hunddata så blir man inte heller imponerad. Att fortsätta avla på individer som upprepade gånger lämnat både C och D höfter är kanske inte helt seriöst. Trodde inte ens att sådant förekom men det gör det. Men det är klart, D-höfter (som garanterat kommer ge hunden lidande förr eller senare) syns ju inte och bedöms inte på utställning så en sådan hund kan bli utställningschampion ändå. Och att få titeln SEUCH är ju det alla uppfödare strävar efter hos sina hundar. Visst är utställningsvärlden underbar :) Jaja, jag vet att jag överdriver men ändå inte.

Jag fortsätter min jakt på en seriös och kunnig uppfödare som inte har 100% fokus på utseende. Detta innebär troligtvis att jakten kommer pågå i det oändliga haha!

Inga kommentarer: