torsdag 19 maj 2011

Oh happy day!!

Har nog aldrig blivit så glad över ett besked från veterinären som denna gång!! Visserligen är beskedet inte bra rakt igenom men sett i det stora hela så är jag väldigt lättad.

För två veckor sedan var jag på återbesök med Täppas för hans magproblem (som för närvarande håller sig på en stabil nivå m.h.a. medicinering). Har märkt vissa skumma beteenden hos honom senaste tiden, bara småsaker men tillslut började jag fundera över om han kan ha ont någonstans.
Eftersom han ömmade lite när vetten kände igenom honom så röntgades armbågar, höfter och rygg. Kunde inte få ett bestämt svar på röntgenplåtarna eftersom det var hans magvet som läste av dem men det pratades om både spondylos och artros. Han sattes på vila i 14 dagar för att sen göra nytt besök hos en vet med bättre kunskap på området.

Så i två veckor har jag gått och oroat mig över att det är slut på långpromenader, inga mer fjällvandringar, ingen mer avancerad träning över huvudtaget. Ska han behöva förtidspensioneras mot sin vilja, min arbetsnarkoman till hund??

Och så idag var det dags för återbesök och vetten börjar med att berätta att röntgenplåtarna inte visar någontng alls!! Allt ser utomordentligt bra ut för att vara en hund i hans ålder (8 bast om två veckor). Såååååååå skööööönt!!!!
MEN, problemet kvarstår och han ömmade även lite nu när vetten kände igenom honom. Hon kände grundligt igenom alla muskler och flera av dem, främst bakdel och bakre ryggen är väldigt spända. Även bogarna till viss del men det trodde hon berodde på att han vill avlasta bakdelen och då lägger mer tyngd fram.
Så nu har han fått lite muskelavslappnande, inget starkt alls men för att hjälpa till att lätta på spänningarna. I kombination med detta ska jag massera nu under två veckor och sen ska vi tillbaka. Inga som helst restriktioner vad gäller promenader (jippie!!!) men han ska inte krypa, gå på bakben och sådana saker.
Muskelspänningar släpper ju inte på en kaffekvart men det är ju något som kan behandlas och som kommer att bli bra! Och det känns toppen att rygg, höftleder och armbågar ser så bra ut trots åldern. Täppas kommer förhoppningsvis kunna leva ett aktivt liv i många år till!!!

Inga kommentarer: