torsdag 5 maj 2011

Sökbana

Idag fördes doften över på sökbanan. Till en början gick det väldigt bra men sen blev det knas... Han kopplade bort nosen och började target-dutta på varenda burk. Misstänker att han antingen var trött eller att han tyckte det var för lätt och då tröttnade och började pyssla med annat.

Placerade ut burkarna i en rad på golvet (som i plattformen) och då kopplade han på nosen igen och var klockren. Körde direkt på sökbanan och det gick bättre men target-duttandet började komma igen efter ett tag. Jag är säker på att det inte är blindmarkeringar, det är typiska target-duttar och jag hör att han inte använder nosen för fem öre.
Det är ingen tvekan om att han kan skilja ut rätt doft och det är ju det som är det viktiga just nu. Sen att sökbanan inte fungerar riktigt för närvarande men det kan jag träna separat.

Doften vi ska leta efter kommer finnas i skogen så jag tror ändå jag ska prova att flytta ut träningen. Det är nämligen lite tidsbrist...

Här kommer en kort film. Inget klockrent pass men ni får iaf en bild av vad vi pysslar med. Den burk som är närmast på filmen (den Täppas kommer till sist) är ju en av de burkar med fel doft så där vänder han om och vill tillbaka till rätt doft i den burk som var innan. Egentligen ska han ju gå av banan men då är det ju slut på det roliga så han försöker ofta ta ett varv till åt andra hållet ;)

1 kommentar:

Linn sa...

Det syns ju att han vet vad han letar efter iaf :) Vi hade också problem med sökbanan, det blev bowling.. Ute var bättre.