söndag 21 augusti 2011

Nosaktivering

Vi träffade Anna och Basse beagle på eftermiddagen för att köra lite nosaktivering i skogen.

Vi började med en uppletanderuta där Täppas faktiskt var lite loj och t.o.m. missade en leksak. Kanske var det för lätt, då ser han ingen anledning att anstränga sig...
Sen fick han leta efter tändstickor som jag kört ner i mossan och då blev det roligare, svårt ska det vara! Placerade sedan en tändsticka uppe på en pinne ovanför marken och han gick omkring i en evighet innan han lyfte nosen och insåg att doften kom uppifrån :)

Sedan fick de varsin patrullstig med föremål utslängda. Patrullstigen var klockren, dessutom ljudmarkerade han Anna & Basse som gick sin stig längre bort.

Därefter körde vi lite personsök med Basse och jag figgade. Trodde han skulle hitta mig direkt men han sprang förbi och sen hörde jag något konstigt rop från Anna... Fick sen veta att Basse sprungit fram till Täppas som faktiskt bara hade blängt på honom utan att bli förbannad. Basse är kastrerad och har bra språk så Täppas tål honom riktigt bra ;) Sen begav sig Basse in i sökrutan igen och hittade mig.

Avslutningsvis körde jag lite retrieverträning med Täppas, enkelmarkeringar blev det. Första gången stod han som vanligt med dummyn i käften och blängde på mig, jag fick locka med en annan dummy för att få in honom. Andra gången kom han hela vägen fram innan han fick en dummy i utbyte och tredje gången försökte jag mig på ett avlämnande i handen men han släppte en halvmeter ifrån mig. Han fick minsann hämta den på nytt och fick en en dummy i utbyte. Måste få ordning på det där... Får nog träna lite avlämning separat.

Även Basse fick prova lite retrieverträning och det gick galant!

Det är inte alltid så lätt att se Basse i skogen eftersom hans färger smälter in i naturen men svanstippen är vit och lätt att se!

Inga kommentarer: