lördag 27 augusti 2011

Offerkälla

Åkte till Sollerön för att gå morgonpromenad. Gick en liten slinga som började vid en hembyggdsgård med en vikingabåt.


Sen gick stigen förbi hagar, gamla vikingagravar, en nerlagd silvergruva, rester av en gammal kyrka mm. Det fanns massa vildäpplen längs stigen så det blev äpplefrukost i stora lass :) Sen kom vi till en gammal vattenfylld offerkälla. Det sägs att källan aldrig sinar hur varmt och torrt det än är på sommaren. Och hur kallt det än är på vintern så fryser den adrig till is. Ja, vem vet...


Finns en häxbränningsplats en bit härifrån som jag sagt tusen gånger att jag ska åka till men det blir aldrig av. De brukar inte vara så lätta att hitta sådana där ställen. När jag var på Marstrand för några år sedan irrade jag omkring på ön i dagar innan jag tillslut lyckades hitta offerstenen jag letade efter. Och inte hittade jag tillbaka till den senare när jag hade kameran med =)

Inga kommentarer: