måndag 24 juni 2013

Lugn och fokuserad hund

Har precis läst boken Lugn och fokuserad hund, av Åsa Jakobsson. Åsa har ju en väldigt populär kurs i samma ämne så jag tänkte att det kan vara spännande att läsa boken. I ärlighetens namn var det inget nytt, det är övningar och "tänk" som känns självklara (i alla fall för mig som instruktör och hundpsykolog). Men det är absolut inget fel på boken, den är bra så jag kan rekommendera den!

Den riktar sig till dig som har en hund som har lätt att gå upp i stress och svårt att koppla av under t.ex. träning, kurs eller i röriga miljöer. Tips ges på hur du kan hjälpa/träna hunden att känna sig tryggare/lugnare och bättre hålla fokus på dig. Lite tips finns även för reaktiva hundar men det är en väldigt liten del av boken.



En anledning till att jag läste boken (mer än att det alltid är kul med nya böcker av duktiga instruktörer) är att Täppas faktiskt blivit väldigt lättstressad sedan han blev sjuk. Innan hade vi inga som helst problem med det men det har liksom smugit sig på. Värst är det såklart när han inte mår bra men just då är det ingen idé att jobba med det, det lägger sig när han mår bättre. Men vissa av stressbeteendena har liksom blivit mer eller mindre inlärda:
  • Varva upp och ge ifrån sig några skall när vi ska gå ut på promenad
  • Varva upp väldigt när vi ska träna vissa saker
  • Svårt att lägga/sätta sig ner och bara "vara" i nya miljöer
  • Skälla i bilen när hundar eller människor går förbi
Det är egentligen bara den sista punkten som stör mig eftersom den är lite svårtränad, jag kan ju inte köra bil och träna hund samtidigt. För så länge jag står bredvid buren så är han nämligen tyst, oavsett vad som händer runtomkring ;)

Har jobbat ganska mycket på att hålla honom lugn osv. men jag tycker inte riktigt jag kommer åt allt ändå. Addison ger ju tydligen en väldigt lättstressad hund så frågan är hur mycket ren träning biter, om grundproblemet är sjukdom kan det ju inte tränas bort... Har dock inte förstått exakt varför hunden blir lättstressad (mer än att Addison har med bl.a. stresshormoner att göra), måste fråga vetten om det så kanske jag kan få en bättre bild av det hela.

2 kommentarer:

Linn sa...

Har precis börjat läsa den själv :)

Jobbigt med Täppas, hoppas han inte är så stressad när vi åker på semester.

Susann sa...

Alltså det är inte på någon hysterisk nivå, mest jag som är petig ;) Kan dock tänka mig en tjurig gubbe framåt tors/fre när han börjar bli trött...