lördag 8 juni 2013

Min typ av hund

Nu var det länge sedan jag skrev något om hur jag tänker när det gäller ras på nästa hund! Tröttnade lite på att inte kunna bestämma mig så jag la funderingarna på is och tänkte att en vacker dag kommer jag bara vakna upp och veta vilken ras jag ska ha. Tyvärr har den dagen inte kommit än haha!

Men lite klokare är jag nog, jag har insett vilken typ av hund det är jag vill ha. Sen kanske den typen inte alltid är lämpad för det jag vill träna, det kanske inte heller är den mest lättränade hunden... Men det viktigaste måste ju ändå vara att jag trivs med min hund och alla de egenskaper som rasen för med sig.
Sen tror jag faktiskt att jag kommer kunna träna det mesta oavsett vilken ras jag väljer. Allt handlar om att ha kunskap om inlärning, kunna anpassa träningen till hunden, kunna motivera hunden och ha lite fantasi och tålamod. Men allt går, det har jag lärt mig av Täppas!

Jag har stolpat upp de 10 rasgrupperna och skrivit lite vad jag tycker och tänker. Nu får ingen ta illa upp bara för att jag skriver att jag inte vill ha en viss ras... Tänk på att mitt resonemang gäller min nästa hund och vad som passar just mig. På mina kurser ser jag gärna att det är stor spridning på raserna, det är en utmaning och något jag lär mig mycket av.

1. Vall-, boskaps- och herdehundar
Egentligen är det väl en vallhund jag borde välja (och som de flesta tycker jag ska välja...). En samarbetsvillig arbetsnarkoman att komma långt med (ja, jag vet att det krävs mängder av träning med en BC också men det går liksom inte att komma ifrån att de är lättare att jaga lydnadsplaceringar med en BC jämfört med t.ex. en afghan eller basenji). Visst känns det lockande men vallhund är inte min typ av hund, så är det bara. Träningsmässigt skulle det vara perfekt men jag ska ju liksom trivas med hunden i övrigt också.

De raser jag gillar från denna grupp är t.ex. pumi. Men de har lätt till både stress och skall, vilket jag har svårt för. Dessutom är allergier inte helt ovanligt... Cattledog gillar jag men de kan vara ruskigt skarpa. Kelpie är ett alternativ men njae, jag vet inte... Och alla som tjatar på mig att skaffa en BC - lägg ner en gång för alla!!!

2. Schnauzer och pinscher, molosser och bergshundar samt sennenhundar
Det här är ju min nuvarande grupp och här finns flera raser jag absolut kan tänka mig! Min typ av hund med andra ord ;) Dvärgschnauzer och schnauzer finns ju högt upp på min lista. Pinscher gillar jag skarpt men tyvärr, tyvärr, går de bort p.g.a. att de fryser så fruktansvärt... Dansk svensk gårdshund går bort av samma anledning men jag gillar även dem skarpt! Samtidigt kan jag fundera över om det är sunt att välja bort en ras enbart för att den är frusen, när i övrigt allt stämmer?? Sedan är jag även ett stort fan av wheaten terrier men fasar lite över vilka jobbiga snöklumpar det kommer bli i benhåren...
En ras jag alltid kommer drömma om är en riesen. Men tänk om jag får problem med en riesenhane liksom, då kan livet bli lite småjobbigt ;)

3. Terrier
Har ju alltid gillat terrier och gör det fortfarande. Men man kan ju få så mkt på köpet som jag inte vill ha: jakt, skärpa, kort stubin, stor självständighet, stress mm. Då väljer jag nog hellre en dvärgschnauzer, som ju till viss del påminner om terrier. Den terrier jag skulle kunna tänka mig är borderterrier om jag kan hitta en bra uppfödare.

4. Taxar
Kort och gott - nej! Inte min typ av hund och sen vill jag inte pyssla med rehab större delen av hundens liv p.g.a. diskbråck...

5. Spetsar och raser av urhundstyp
Här finns ju mina älskade polarhundar som jag tror att jag inte behöver skriva så mkt om =) I övrigt finns inga raser i denna grupp som lockar.

6. Drivande hundar samt sök- och spårhundar
Nope! Fast jag gillar verkligen beagle...

7. Stående fågelhundar
Gillar ju münstern men har valt bort den av olika anledningar. En vorsteh att köra drag med vore ju rena drömmen, men i övrigt liksom??? Nä...

8. Stötande hundar, apporterande hundar och vattenhundar
Ja, alltså jaktträningen lockar ju men jag har funderat fram och tillbaka om det här är min typ av hund... Pratar vi retriever så är det väl egentligen bara tollare jag kan tänka mig. Kanske flat... Spaniel käns mer lockande. Men då ska det ju vara jakttypen och de är aningens intensiva!!
En ras jag verkligen fått upp ögonen för och som klättrat högre och högre på min lista är perro de agua espanol. Bli inte förvånade om det är just en perro jag bestämmer mig för =)

9. Sällskapshundar
Här finns ju flera urcharmiga raser (fralla, bostonterrier, löwchen, vavva) men jag vill nog ha något annat ändå...

10. Vinthundar
Nej =)

Summan av kardemumman är väl att det troligtvis blir dvärgschnauzer, schnauzer, perro eller polarhund (husky, malamute). Se där, nu är listan ner på 5 raser, det tar sig!

Inga kommentarer: