fredag 21 februari 2014

Pensionsdags

Täppas har åldrats rätt ordentligt sen i somras så det går nog inte längre att komma ifrån att han får klassas som pensionär nu. Tidigare har jag sett honom som vilken vuxen hund som helst men nu är han faktiskt gammal (blir 11 år i juni) och det märks. Han sover mer, kan vara lite stel efter vila och verkar inte riktigt ha samma behov av aktivering längre. Det går att ha ganska långa perioder där han "bara" lever sällskapshundsliv utan att börja klättra på väggarna.

Har funderat lite över om han ska med på fjällvandring i sommar eller om det blir för jobbigt för honom. Men jag tror han fixar det i år också, och skulle han inte vara i form så får det bli alernativa rundor, nån kul slinga ska väl gå att hitta i lättare fjällmiljö.

Normalt brukar jag sätta igång träningen i mars men han behöver nog lite mer tid i år så för två veckor sedan började jag öka på promenadlängden lite. Det är planen för februari, stegvis längre promenader i lätt terräng.
Just nu har han inte särskilt bra kondition och han är extremt omusklad och smal. Vi har bara gått korta promenader under vintern, han fryser ju nåt förskräckligt. Jag minns att det var likadant förra vintern men så snart jag satte igång träningen så musklade han ändå på sig rätt bra (med tanke på ålder, hälsa osv).

Nu när det börjat bli lite varmare (eller ja, innan vintern gjorde comeback då...) så har det blivit fart på gubben igen, den vanliga promenadlusten har infunnit sig och han försöker dra med mig till skogen och alla de vanliga långa rundorna som vi knappt gått alls under vintern.

Tror även det börjar bli dags att ge lite tillskott i form av t.ex. glukosamin mm. Har kikat runt lite och fastnade för det här alternativet:

Gissa om det tog emot att köpa något som det står senior på... Min hund är väl inte gammal?!?

Det innehåller glukosamin, MSM och kondroitin för rörligare och smidigare leder mm. MSM är viktigt vid reparation och uppbyggnad av celler och det är ju cellerna som är byggstenar i bl.a. muskler, ja hela hundens kropp. Dessa ämnen är inget han borde reagera på då det är ämnen som finns naturligt i kroppen.
Det innehåller även t.ex. grönläppad mussla och spirulina. Grönläppad mussla är ju "innetillskottet" nr. 1 just nu och sägs även det vara bra för lederna (ser till att hålla ledbrosket smidigt så att leden kan fungera optimalt). Det sägs även ha smärtstillande och antiinflammatorisk effekt (artros ger ju t.ex. inflammationer i det drabbade området). Spirulina är ju en sedan länge välkänt nyttig alg som innehåller rätt mycket protein men även vitaminer, mineraler, antioxidanter mm. Spirulinan är väl den del i det här tillskottet jag känner mig lite osäker på (mage/hud) men vill ändå prova för att boosta hans immunförsvar lite.

Sen har jag funderat över om pensionären vill ha en sån där tjock dyna med memory foam. Den formar sig efter kroppen och är avlastande. De varianter jag sett i butikerna är på tok för stora så jag får kika runt lite på nätet och se om jag kan hitta någon mindre.

Måste ju ta hand om gammeltrollet!

Inga kommentarer: