fredag 28 februari 2014

Tur med 10-spann Husky i snöstorm!

Vaknade upp till ymnigt snöfall, perfekt väder för min inbokade hundspannstur! Väl framme insåg jag att det inte var de vanliga hundarna från Ylajärvis Kennel som jag åkt med de senaste åren =( Så trist, de är så duktiga de hundarna och bra hundhållning har den kenneln också.

Men, men, det kan vara kul att prova nya hundar också, denna gång från Kipp d'Amundsens Kennel. Tack och lov Siberian Husky, annars hade jag nog blivit lite deprimerad.
Vi åkte iväg samtidigt som årets värsta snöfall kom från himlen, jag såg knappt hundarna framför släden och ansiktet blev helt pepprat av isig snö. Underbar kombo i och för sig men det kan ju vara trevligt att se något av turen. Vad var det jag skrev förut, jag behöver en vädertålig GoPro kamera!! Snöfallet avtog efterhand och hundarna sprang på. Det var ju varmt (ja, någon enstaka minusgrad är varmt för polarhundar att jobba i) och rätt tunga spår så hundarna fick kämpa. Bitvis gick det ruskigt snabbt och det kändes bra att det inte var jag som körde släden haha ;)

Titta på den här bilden och bilden under. De använder en lite udda typ av sele som jag tidigare bara sett på raser med djup bröstkorg t.ex. vorsteh, dobber och riesen (tre raser som är populära i ex. canicross och cykling). Den vanligaste selen på polarhundar är ju annars Nome/X-back (d.v.s. den sele som sitter på bild nr. tre uppifrån, på hunden som ligger ner, även om det inte syns så bra).













Efteråt blev det hundmys i mängder och slädhundsprat =) Suger åt mig all tänkbar info om polarhundar, man vet ju inte hur framtiden ser ut...

Siberian Husky har jag åkt med många gånger och Alaskan Malamute har jag själv kört. Vill även åka med samojeder och grönlandshundar för att se skillnaden! Men det är verkligen inte lätt att hitta turer med de raserna.
Sen finns ju även Alaskan Husky som är en blandras mellan polarhundar och stående fågelhundar (främst vorsteh och pointer), med det känns inte lika lockande. Blir liksom inte samma polarhundsfeeling.

Näpp, nu fullkomligt toksnöar det ute så jag ska ta en tur med kicksparken i det underbara vädret, det är ju vinter!!!

Inga kommentarer: