onsdag 30 juli 2014

Återbesök

Idag var det återbesök hos veterinären. Pankreatiten är ju bara att vänta ut, finns liksom inget man kan göra där. Så får vi se i framtiden om besvären kommer tillbaka eller inte.

Jag bad även vetten att känna igenom honom då jag har en känsla av att han har ont någonstans (som inte hänger ihop med pankreatiten även om det är i samband med den som jag lagt märke till det). Och det är inte tån, det är inte på långa vägar så kraftig smärta. Mer en känsla av att rörelsemönstret inte alltid är som det brukar i alla situationer.
Han kändes mjuk och rörlig och generellt väldigt fräsch. Men tyvärr reagerade han i ryggen. Troligtvis inget allvarligt utan snarare är det så att han just nu är så jäkla omusklad att ryggen får ta mer stryk än den borde om ordentliga muskler gjort jobbet istället. Jag pajade ju min fot i början på maj så det blev extremt lite motion hela maj-juni. Sen har det varit på tok för varmt för någon ordentlig motion så han har ju varit minst sagt inaktiv under en lång period. Lägg sen till ålder + kortison så förstår ni att muskelmassan inte är på topp.
Jag har bokat tid hos fysioterapeut Anna Holmgren för en ordentlig koll och träningsprogram. Botemedlet är ju att skonsamt och stegvis bygga upp ryggmuskulaturen igen så att själva ryggkotpelaren avlastas. Det verkar inte vara aktuellt med röntgen men med tanke på hur petig jag är så blir det nog en röntgen ändå. Det är ju trots allt ett väldigt enkelt sätt att se eventuella pålagringar, spondylos mm. Men vad jag förstår såhär långt så är det inget sådant utan vetten uttryckte det som "normal ryggsmärta hos en äldre hund som levt ett aktivt liv". Jag vill ju dock ha en smärtfri hund så nu jäklar ska jag väl få användning för allt friskvårdsplugg senaste året :)

Inga kommentarer: