söndag 15 mars 2015

Fotokurs

Just nu går jag en onlinekurs i hundfotografering. Jag älskar att fota men har egentligen inte den blekaste aning om hur man gör. Jag bara trycker på knappen och hoppas på att det blir bra haha! Jag har ju inte ens en riktig systemkamera. Jag vet ju att bilderna blir så mycket bättre men jag tycker de är så klumpiga att ha med sig. Fast jag börjar ju inse att det nog är en sådan man borde ha... 

Det är fyra teman under kursen: porträtt, miljö, action och uttryck. Just nu är det porträtt som gäller. Herregud, det här med foto är en hel vetenskap. Och då är det här ändå en rätt basic kurs. Hade jag all tid i världen skulle jag gärna experimentera med alla tänkbara inställningar och lattja runt med redigeringsprogrammen (som jag för närvarande är ordentligt ovän med). Men det finns liksom lite annat på att-göra-listan också ;)

De bilder jag lägger upp här i bloggen framöver kommer nog trots denna kurs vara tagna utan större finess och totalt oredigerade (som det varit hittills med andra ord). Ska jag inför varje bild tänka på rätt inställningar och sedan redigera bilderna så kommer jag bli galen, det tålamodet finns inte! Men de gånger jag faktiskt vill ta bra bilder kommer jag förhoppningsvis ha lite bättre koll på hur man gör.

Gammal mobilbild från flera år sedan... Smile Täppas! Hallå, titta in i kameran nu då!

2 kommentarer:

Linn sa...

Kul! Jag har några bra tips som inte alls har med inställningen att göra (auto brukar oftast vara mycket bättre än det man får till själv och personligen får jag bäst bilder med min I-phone 5).

1. Lär dig om det gyllene snittet, det gör under att använda sig av det (eller undvika felen).

2. Ljus - behövs för detaljer och behövs för att fånga en hund i rörelse. Vill man få lite extra ljus med hjälp av reflektor men inte har en (varför det som hobbyfotograf liksom) kan du använda dig av sånt där silverskydd man har på rutan, kostar bara en tjuga!

3. Se till att allt på bilden är vad du vill ha med. Ser folk som lägger upp "modellbilder" där en lampa kan hänga och svaja i bakgrunden, eller att tapeten bryts av med en dörr etc. Är det rörigt lägg hellre ett lakan bakom. Likaså kapa inte objektet på fel ställen (tar du en helbild på en hund se till att tassarna är med också). Min lärare gav mig ett bra mantra: "Stå för ALLT på bilden". Tänker man bara på det och gyllene snittet så är det skit samma vilken inställning du använder, nästan ;)

Susann sa...

Ok, tack!! Allt ska testas =)