söndag 20 februari 2011

Den som söker han finner

Täppas är rätt varvad just nu och svårtränad. Det går lite upp och ner men idag var inte hans bästa dag. Men är det något Täppas alltid är redo för så är det att använda nosen, därför har vi pysslat med lite knepigt uppletande. Gömma leksaker är ingen idé, han hittar dem oavsett var jag gömmer (köksskåp, gardinstången mm). Så jag klippte av en liten snörstump på 2cm och la den i en burk på sökbanan. När han började peka ut doften så plockade jag ut snörstumpen och gömde den i en låda med alla mina strumpor :) Visade att han skulle leta i lådan och han hittade snöret.

Sen avancerade jag och platsade honom i sin korg i köket medans jag stängde dörren (inget tjuvkikande här inte) och gömde snöret i vardagsrummet. Mitt soffbord har två "våningar" och på den undre våningen ligger en massa tidningar och i en av tidningarna la jag snöret.
Skickade honom direkt från köket och han började leta, det riktigt hördes hur han sniffade omkring. Först flängde han omkring men när han inte hittade någon tydlig doft blev han mer noggrann. Papperskorgen undersöktes länge men inget snöre. Han nosade igenom sin leksakshög, sökte av alla min skumma träfigurer och letade överallt. Inte en blick på mig för att fråga om hjälp. Självständighet är inte alltid till ondo ;) När han gav sig i kast med soffbordet började svansen vifta och tillslut morrade han ilsket på den tidningen som snöret låg i.

Snöret gömdes sen på många olika ställen och Trollet letade. Det tar lång tid att söka av hela huset och trött blir han men den som söker han finner. Tänk så kul man kan ha med en snörstump!

Snöret på en klicker

Inga kommentarer: