lördag 26 februari 2011

Lördag

Helt ledig idag! Tog sovmorgon till 9 och sen åkte vi och gick runt Rösjön. Träffade en hund som gick valpkurs privat för ett år sedan, kul att se dem igen. Täppas stod lugnt bredvid medans vi pratade, trots att han hade en hanhund mitt framför nosen. Ok, om blickar kunde döda, men han höll sig i skinnet!

Sen träffade vi en mellanschnauzerhane från en uppfödare jag haft lite koll på så det blev ju en del schnauzerprat! Kanske inte blir så svårt med rasval trots allt :) Vovvarna busade lite på typiskt schnauzermanér, hanen var kastrerad så det gick bra. Det är få hundar som verkligen kan få igång Täppas att leka (och då menar jag ordentlig lek) men denna schnauzer lyckades. Schnauzrar överlag brukar lyckas ganska bra, tror Täppas är lite rasistisk..

Plusgrader var det vilket innebär att man kan hålla klicker och godis i händerna utan att fingrarna blir ispinnar. Eftersom vi inte tränat nåt vettigt ute de senaste månaderna så borde jag väl valt något enkelt. Men det är roligare med utmaningar så jag valde att gå fot baklänges.

Började med att ta in honom i fotposition för att sedan sakta börja backa. Först gick det inte alls, när jag började backa gick han in framför mig så att vi var vända mot varandra och så följde han efter mig på det sättet. Var ju kanske inte riktigt så jag tänkt mig ;)
Har ju faktiskt ett hyfsat backa-kommando på honom så jag tog lite hjälp av det i början bara för att han skulle förstå att det var bakåt han skulle gå. Tanken var att jag skulle gå mikrosteg i slow motion till en början, men då satte han sig ner hela tiden så det blev inget bra. Var så illa tvungen att öka tempot och då åkte ju bakdelen såklart ut så det blev lite snett backande. Jag vill ha spikrakt, det är det som är utmaningen ju ;) Klickade alla bakbensrörelser som var rakt bakåt eller lite snett in bakom mig (hellre det än snett åt andra hållet). I och med att jag även belönade dessa snea steg in bakom mig så kom han ju i bättre position (närmare mig) så det fick jag liksom på köpet. Som mest kunde jag backa tre steg med spikrakt fotgående, men det ska vi öka på framöver!

Nä, nu ska jag äta mina nybakade scones och sen får vi se vad vi hittar på, än så länge har bara halva dagen gått!

Inga kommentarer: