torsdag 10 februari 2011

Ikväll går startskottet!

Weeeha, idag startar Rally Sweden 2011!!! På förmiddagen har förarna, som kommer från 21 olika nationer, kört Shakedown (typ uppvärmning) och måste ju säga att det ser bra ut för Räikkönen. Han kommer iof inte vara med och fightas om pallplats, är fortfarande för ny inom WRC. Lite skillnad mot F1...

Ikväll kl. 20:00 körs första riktiga sträckan på Färjestadstravet i Karlstad. Den direktsänds i viasat motor och jag går omkring och väntar som en osalig ande... En snirklig bana och en av de få delsträckorna som inte går inne i skogen. Den kommer köras igen lördag kväll och då ska jag se den live.

Åker tidigt imorgon och håller just nu på att planera vilka sträckor som ska ses. Det är långt avstånd mellan dem så det finns inte en chans i världen att hinna runt på alla. Vargåsens Colin's Crest är ett måste och likaså klassikern Sågen.

Bilarna är omgjorda till i år (främst innanför skalet men de har också blivit lite mindre) så det ska bli kul att se dem. Troligtvis är det sista chansen att se Loeb köra (WRC's motsvarighet till F1's Michael Schumacher) innan han lägger av.

Så vem vinner? Alla tror ju på Loeb men det är lite fantasilöst så jag gissar på någon nordbo som är van att köra på vintervägar. Gissar nog på Hirvonen som vann förra året eller Latvala. Ogier är visserligen ingen nordbo men han har nog stor chans också. Petter Solberg ska nog inte räknas bort heller... Haha, nu har jag garderat mig med fyra olika förare ;)

Min önskan om mer snö går ju i uppfyllelse, kallt ska det bli också! Ikväll ska jag köra ner marodören Svante till mina föräldrar, han ska bo i garaget där det är lite svalt. Inne får han nog värmeslag. Täppas ska också dit, ja alltså inte garaget ;)

Nu ser jag fram emot tre fullspäckade rallydagar!!!

Biljetterna i säkert förvar!

Inga kommentarer: