tisdag 8 februari 2011

Världen är liten

Lapsk vallhund är en ras som alltid funnits högt upp på min lista över nästa hund. Det finns få uppfödare av denna ras men en av de kennlar jag fastnat för finns i Dalarna. De hade en kull som föddes i november -10 och jag var jäkligt sugen på en valp därifrån. Ända sedan planerna för kullen lades ut på hemsidan så har jag följt vad som skett och alldeles nyligen flyttade valparna till sina nya ägare.
Döm om min förvåning när jag idag fick en anmälan till valpkurs med start nästa vecka. En lapsk vallhund från den här kullen (ska jag se det som ett tecken eller)! Så nu kommer jag få fortsätta följa en av valparna ett tag framöver, ska bli så kul. Världen är liten...

Det är ju en rätt ovanlig ras och utseendet kan väl beskrivas som korsning kelpie/husky. Här kommer en länk till svenska lapphundklubbens galleri: http://www.slk.nu/?p=90

2 kommentarer:

Linn sa...

Jag hade en lapsk vallhund på nyttohund en gång, matten kallade honom för KLIPSK vallhund ;)

Jag kom på en sak med spåret föresten. För mig är ju behovet "bara" någon annan som går och om det är detsamma för dig skulle det gå att lösa på ett sätt som kanske inte är jätteroligt, men ändå okej. Jag är ju van att åka till Stockholm och träna ibland så det är inte värsta grejen för mig, så jag tänkte så här:

Om du lägger ett spår så kommer jag dagen efter och går spåret (och så kan man ju alltid träna, prata och göra annat) och sen kan jag gå ett spår som du kan gå dagen efter. visserligen får du gå det ensam, men det känns som det bästa alternativet jag kan komma på :/

Susann sa...

Jamen det låter väl bra! Jag kan nog pallra mig iväg till Eskilstuna någon gång också ;) Hoppas vi kan starta hyfsat snart, fast nu verkar vintern göra comeback... Vi får höras längre fram, just nu har jag bara rally i huvudet men den dimman ska väl lätta lite efter helgen ;)