söndag 11 september 2011

Helgens träning

I helgen har det tränats med Anna och Basse beagle. Igår tränade vi RallyMix och eftersom vår tilltänkta träningsplan var upptagen så fick vi hålla till på en gräsplätt intill gångbanor, hus mm. Rätt rejäl störningsträning blev det med många förbipasserande hundar, joggare osv. Lite publik hade vi vid något tillfälle också :)

Vi körde igenom några moment för att sedan bygga banor. Något väldigt fiffigt vi gjorde var att placera skylten "övergångsställe" intill en gångväg som vi då fick passera, blir ju mer realistiskt på så sätt ;) Mindre smart när Anna skulle gå över och fick hundmöte mitt i banan.

"Övergångsställe"

Både Täppas och Basse är ju nosarbetshundar rakt igenom så man får verkligen kämpa för att hålla deras intresse uppe... Efter ett tag ändrade vi om lite i RallyMix "tänket" och genast blev det bättre. Vi byggde banan så att det blev mer fart och fläkt och vi skippade kopplet, det trasslar så mkt.

"Ligg mellan"

"Höger runt"

Belöningsskylt, frågan är vilken av dem??

Bilden ovan gillar jag, det ser ut som om Basse dubbelkollar vad det står på skylten att han ska göra :)

Idag blev det diverse träning, vi började med lite RallyMix moment. Anna och Basse körde sedan apportering och jag påbörjade ett freestylemoment där hunden ska ut på avstånd för att sedan backa mot mig, under benen och ut bakom mig. Gick väl sådär, till nästa gång ska jag ha en bättre plan med mig och inte köra på improvisation...

Spår blev det också, Täppas fick ett spår som började över gräs och sedan korsade en liten grusväg. Därefter vinkel ut på asfalterad gångbana och ut på gräs igen innan spåret sedan korsade en grusad fotbollsplan och slutligen ut på gräs.
Starten på gräs gick jättebra och han passerade grusvägen fint. Vinkeln tog han bra men precis när han skulle ut på asfalten så kom det en berner hane på gångbanan så det var ju bara att avbryta och vänta tills den passerat :( Efter det var väl inte fokuset på topp och ta upp ett spår mitt i vinkel ut på asfalt gick sådär. Han hittade spåret på gräset sen och spårade fint ut på fotbollsplanen de första 10 metrarna innan han började tappa bort sig. Sen var det väldigt glappigt ett tag tills några meter innan slutet på fotbollsplanen då han tog upp spåret igen, ut på gräset och där hade jag placerat lite slutbelöning. Så överlag var det bra men jag hade ju såklart gärna sluppit hunden som störning mitt i ;)

Inga kommentarer: