söndag 4 september 2011

Höstigt, blåsigt Fulufjäll!


Igår var det dags för årets sista fjälltur och bilen rullade mot Fulufjället såklart ;) Enligt väderleksrapporten skulle det inte regna men när vi närmade oss Särna började det droppa på rutan... När vi klev ur bilen var det 8 grader och väl uppe på fjället påstod termometern att det bara var tre grader, brr! Fast hellre för kallt än för varmt. Stora dim/regnmoln hängde över berget och det blåste rätt bra. Hösten verkar ha gjort sitt intåg för länge sen, inte många löv kvar på träden. Var ju senast här i början på augusti och då var det full sommar...


Täppas hade fullt sjå att jag fjällämlar. Vet inte hur många gånger jag i sista sekunden fick upp hans nos från hålorna ;) När han känner lukten av eller hör en lämmel så kopplas hans "autopilot" på och inget i hela världen kan nå honom. Skulle kunna slå ihop två kastrullock övanför huvudet på honom utan att han hörde det!

Hittade en bild på google, visst är de söta! Vore ju synd att sluta sina dagar i en dvärgschnauzerkäft.

Vinden tilltog allt mer och det flög lite småregn i luften. Med tanke på den låga temperaturen kunde jag inte låta bli att hoppas på att en snöby skulle dra in =) Den uteblev tyvärr...
Lunch blev det inne i en raststuga, alldeles för ruskigt väder ute. Vinden ven och ryckte i stugan. Innan det var dags att ge sig av igen plockade jag fram vantarna, de var välbehövliga!


Snart kommer snön däruppe så nu lär det dröja tills nästa gång. Men, men, den som väntar på nånting gott!

1 kommentar:

Helena sa...

Vilken härlig miljö och de där små djuren skulle man ju bara vilja ta med hem - så söta!!

Ser fram emot kursen imorgon, jag är sjuk men vi kommer och så får vi se hur länge jag orkar delta.

Mandie blev 2:a med HP igår - ja, jag är jättenöjd och glad!! :)