fredag 19 april 2013

Att träna med Täppas

Att träna med en dvärgschnauzer (och många andra liknande raser) kräver tålamod, fantasi, tålamod, kunskap, tålamod, en förmåga att som uttrycket heter "think outside the box", tålamod, humor, tålamod, envishet och... förresten nämnde jag tålamod?!?

När det gäller Täppas så går det nästan bara att lära honom svåra saker med hjälp av shejping och då helst med klicker som markör. Numera tycker han att det är ruskigt kul att träna så den motivitionen behöver jag inte jobba så mkt med längre (eller ja, oftast inte...). Det jag tycker är svårast nuförtiden är att Täppas ofta har en förutbestämd åsikt om vad han tror eller tycker att han ska göra. Jag tror det hänger ihop med att han tränats i så många olika saker att han tror att han redan innan vi satt igång själva träningspasset kan lista ut vad jag vill att han ska göra bara genom att "bläddra" i minnet. Och när han väl bestämt sig för vad det är han tror att han ska göra så kan det vara jäkligt svårt att få honom att tänka om!

Jag ska föröka förklara med ett lätt exempel. Låt oss säga att han ska trycka nosen mot en target på marken. Täppas har på väg fram till targeten bestämt sig för att det är tassen han ska använda, och krafsar på targeten. Belöning uteblir och han tittar förvånat på mig. Han provar att krafsa igen, betydligt mer denna gång. Här räcker det sällan med att han inte får någon belöning, han tror ju liksom ändå att han gör rätt. Skulle jag ta bort targeten som bestraffning skulle han börja krafsa så snart den kom tillbaka. Skulle jag höja upp den så pass högt att det blir lättare för honom att använda nosen (det är ju nosdutt jag vill ha) så skulle han nog sätta nosen på men här kommer det knepiga... ÄVEN om jag skulle klicka och belöna för nosdutt flera gånger så är det fortfarande tassen han har i tankarna. Klick för rätt beteende fungerar inte alltid! Då skulle man ju kunna tänka sig att jag behöver öka på motivationen för att använda nosen genom att t.ex. förändra belöningen. Men nja, jag har provat detta och det funkar inte alltid heller. Ibland kan det fungera med en felsignal, han skulle troligtvis sluta krafsa. Men jag gissar att han bara skulle sitta och stirra, jag tvivlar på att han skulle kunna tänka om och prova något annat.
Så länge det handlar om så pass enkla saker som i exemplet så går det ofta att komma runt det på något sätt tillslut men när jag tränar betydligt svårare saker så är det ett helvete att försöka ändra hans tankar snarare än hans synliga beteende... Hoppas ni hänger med på vad jag menar ;)

Jaja, på något sätt löser det sig ju alltid tilllsut, han kan ju en hel del min lilla vovve =) Har klippt ihop en film med blandade tricks, en del är riktigt gamla men det är kul att titta tillbaka på dem:

Inga kommentarer: