onsdag 21 augusti 2013

Ny yrkesutbildning!

Något jag länge längtat efter är att gå en ordentlig utbildning inom hund som har med friskvård att göra. De senaste åren har jag haft koll på olika utbildningar men inte riktigt hittat någon som passat, jag är ganska kräsen med hur jag vill att innehållet ska se ut. Många utbildningar av den här typen tycker jag är alldeles för basic. Man går en kurs på några dagar och sen får man kalla sig friskvårdsinstruktör eller liknande. Det kanske "låter bra" att ha skaffat sig den titeln men vad har man för kunskaper efter en utbildning på några få dagar?
I min hundpsykologutbildning ingick en "friskvårdsinstruktör" men jag kan inte påstå att den delen gav mig tillräckliga kunskaper inom området. Jag vill lära mig mer!!

Så i somras fick jag info om en utbildning som jag helt enkelt inte kunde tacka nej till! Eller jo, min plånbok ville väldigt gärna tacka nej men som tur är har plånboken ingen talan ;)
Innehållet är precis vad jag sökt, läraren är en av de bästa och utbildningen hålls här i Täby. Det kan liksom inte bli bättre =)
Utbildningen heter "Cert. friskvårdsterapeut/konsulent och Dipl. hundmassör" och sträcker sig över ett år. Lärare är Anna Holmgren som har Hundkuranten.

Utdrag ur utbildningens innehåll:
  • Grundläggande anatomi
  • Grundläggande fysiologi
  • Smärtfysiologi
  • Rörelseanalys
  • Funktionsanalys
  • Palpation
  • Sjukdomslära
  • Skador och akutvård
  • Hundens mentalitet
  • Stress
  • Fysisk träning / träningslära
  • Skaderisklära
  • Grundläggande sjukdomslära i rörelseapparaten
  • Behandlingsmetodik
  • Massage
  • Stretching
  • Kroppskännedom hund
  • Inlärningsmetodik och belöningssystem
  • Foderlära
  • Grundläggande behandlingsprinciper: laser, elektroterapi, muskelbalansering, triggerpunkt/stresspunktsbehandling, mobilisering etc.
Jag tycker sånt här är oerhört spännande och ser fram emot att lära mig en massa nytt! Täppas kommer garanterat må bra av mina nya kunskaper, jag kommer ha nytta av kunskaperna i mitt jobb och planen är även att ni i framtiden ska kunna hitta en massa spännande friskvårdskurser hos DogSpirit!

Inga kommentarer: