fredag 23 augusti 2013

Viltspår

Hittade en klöv i frysen som jag aldrig använt, jag vet faktiskt inte vilket djur den kommer från. Den är betydligt större än rådjur men lite för liten för att vara älg. Har ett svagt minne av att det kan vara dovhjort... Hur som helst beslutade jag att Täppas skulle få ett viltspår, det var länge sedan nu.

Det var inte jättelattjo att dra omkring den där klunsen i spåret...
Spåret blev 600 m och liggtiden 6 tim. Vilken start han gjorde, det är inte ofta jag ser honom göra en sådan noggrann start =) Hela spåret gick faktiskt väldigt bra även om jag kan tycka att han ibland gick med aningens hög nos i de partier där det var ris. Men å andra sidan, skulle han köra ner nosen som han ofta gör på de mer platta partierna så skulle han ju liksom bli piskad i ansiktet av allt ris. Och doften ligger ju ovanpå riset också så varför anstränga sig mer än nödvändigt liksom...

Ris på marken och hög nos

Platt mark och låg nos

Jag hade ju egentligen inte tänkt köra så mycket viltspår utan främst fokusera på personspår då det är smidigare att träna och han går mycket lugnare. Men han tycker det är så himla roligt med viltspår så det får nog bli några sådana spår då och då trots allt!

Filmade en snutt, inte hela spåret för det tar sin lilla tid att spåra 600m och det skulle bli lite långtråkigt att titta på. Han gör en fin korsning av stigen på slutet!

2 kommentarer:

Hella sa...

Vad roligt, vi måste ta och spåra snart! Har massor av klövar och blod i frysen haha :)

Susann sa...

Ja det får vi göra!