tisdag 4 mars 2014

Skäggiga draghundar

Hittade nya numret av tidningen Draghunden i brevlådan och i den fanns en artikel om "skäggiga draghundar"! Det gällde riesenschnauzer, en ras som sakta men säkert blir mer och mer populär inom draghundsport. Alltså jag älskar ju riesen... Men jag har liksom aldrig sett rasen som ett alternativ då den är så jäkla stor och fysiskt stark. Ja, psykiskt stark också, det finns lite innanför pannbenet om man säger så. Så gissa lyckan när jag nu har fått möjlighet att lära känna en risen lite närmare, mer om det kommer =)



När jag ändå är inne på temat drag så startade ju faktiskt Polardistans idag, en grymt krävande långdistanstävling för polarhundar. Tävlingen startar i Särna, alltså inte så långt från mitt Fulufjäll. Någon gång ska jag se starten men den ligger ju alltid mitt i veckan...
Distansen är på 16 eller 30 mil i vildmarken. All utrustning (mat till förare + hundar, nödutrustning, spritkök, sovsäck och ev. tält mm.) ska finnas med i släden från start. Längs vägen finns några få "checkpoints" men de är endast till för att t.ex. lämna av hundar som skadat sig eller blivit för trötta. Där kan man även slå läger och vila men det är inte tillåtet att gå in i någon stuga eller använda sig av elden för t.ex. matlagning. Så på sätt och vis är det även en överlevnadstävling.
Jag håller tummarna för Team Ylajärvi (Orsahundarna, Siberian Husky) och Team Snowquest (Alaskan Malamute som jag körde uppe i Jämtlandsfjällen, en av hundarna från mitt spann går med på tävlingen). Heja, heja!

Inga kommentarer: