torsdag 11 juli 2019

Norge - del 5

Vaknade upp på torsdags morgon och tänkte - yes, det smattrar inte mot fönstret! Fantastiskt =) Tittar ut bakom gardinerna och kan inte annat än skratta. Det är kritvitt, det har liksom snöat lite. Ja herregud... Dagens topptur var därmed ogenomförbar med snöklumpar i pälsen och för ovanlighetens skull, det blååååååååååste. Är det någonsin vindstilla i Norge?

Gjorde en helomvändning i planerna och åkte till Jotunheimen. Det fanns med på önskelistan men hade inte blivit av p.g.a. vädret där (om möjligt ännu värre än vid Rondane haha!). Idag såg det bättre ut även om det var kallt och icke vandringsbar vind. Men hellre grym utsikt från bilen än ytterligare en vandring som får väderanpassas...

Efter 2-3 timmar i bilen var det dags att ta av från huvudvägen som redan hade hunnit bli en dålig bergsväg. Sen bar det av på en närmast obefintlig väg dryga milen in bland bergen tills vi nådde Leirvassbu som stod högst upp på min önskelista i Jotunheimen. Klev ur bilen och hade det blåst mycket tidigare var det inget mot vad det gjorde nu haha! Försökte ta ut Atle ur bilen men gav upp det projektet och stängde bagageluckan igen illa kvickt. Käkade lunch på fjällstationen och sen hade vinden mojnat liiiiite, liiite... Fick ut Atle och det blev iaf en ca 5 km runda in bland bergen som läade lite. Oh my god säger jag bara. Jotunheimen leverarade allt det jag saknat i de svenska fjällen. Förbered er på bildbombning!


Här är det nog sunt att inte ens försöka sig på en topptur ;)




Kyrkja. Det går visserligen ingen led upp men det GÅR att gå upp. Say no more ;)








Respekt för Jotunheimen. Ilsket, vasst, kargt, grått och kallt! Helvetet eller paradiset på jorden? Det hänger nog på vädret.










"Ehh, matte, kan vi avsluta den här fotosessionen nu? Jag blåser bort."



Jodå, vi är kvar på leden men den är översnöad =)
 
I dalen fanns många fina forsar och mer gröna områden utan snö men det finns en gräns för hur många bilder jag kan terrorisera er med =)

Fjällkorna strosar i godan ro på "bilvägen". Det här är deras fjäll, bara att anpassa sig =)


Dags att lämna Jotunheimen. Men det är inte slut än... En bit bort stannade vi till vid en helt grym liten bergsby, Lom! Jag älskar Castellane i Gorges du Verdon och det här är Norges motsvarighet till Castellane! Så jäkla fint. En liten by med alpkänsla, en turkos fors som rinner genom byn, mysiga restauranger och caféer, världens finaste lilla fjällkyrka och listan kan göras lång =) Här shoppades mesost i stora lass (mycket godare än den man köper hemma) och även getost som var i klass med den franska! Supergoda bullar, choklad mm. Till Atle hittade jag torkad fisk som han kan döda för. Det blev även en snabbvisit på Fjällcentret (infocenter för nationalparkerna i området), där hade jag lätt kunnat spendera en hel dag!










Ja, jag är såld =) Det är här jag ska bo! När går flyttlasset undrar jag?

2 kommentarer:

Linn sa...

Tror du ska åka senare på året, alltså innan du flyttat dit. Snö är förvisso mysigt, men du får nog lite av det även i augusti eller så..

Synd att Norge har sina skatteregler och priser, annars hade jag nog redan planerat min flytt dit :)

Susann sa...

Man vet aldrig med fjällvädret, det följer liksom inte årstiderna =) Kan bli vad som helst när som helst...
Äsch, jag bor mentalt i Norge från och med nu, så behöver inte ta hänsyn till regler och priser!