fredag 29 juli 2011

Träning med dummyn


Vi har tränat vidare med Dummyn eftersom den visade sig vara väldigt tråkig. Trodde det skulle gå bättre inne men nix, lika tråkigt där. Vad i helskotta är det för skillnad på en dummy och de övriga leksakerna han gladeligen apporterar?

Nu är inte dvärgschnauzer en apporterande ras (så långt ifrån det går att komma haha) och jag minns mycket väl hur svårt det var att lära honom apportera. Men det var ett krav för att bli godkänd på hundpsykologutbildningen - han skulle kunna apportera 5 olika material. Från första träningspasset tog det tre månader tills ha kunde lyfta upp och lämna av i min hand.
Tittade tillbaka i mina träningsanteckningar och fick lite tips. T.ex. att utnyttja jakten i honom, d.v.s. kasta iväg föremålet för att få dragning mot det. Leka katt o råtta vilket han tycker är fruktansvärt kul! Jag viskar "nu kommer jag och tar dig" och då tar han närmsta tänkbara leksak och springer lyrisk iväg med den medans jag springer efter. Så jag plockade undan allt från golvet utom dummyn och jodå, visst snodde han åt sig den! Så nu har jag jagat Täppas med dummy i käften genom hela huset. Det plus en massa andra saker har gjort att dummyn så sakta blev kul och jag kunde börja ägna mig mer åt riktig apportering av den. Nu har vi kommit så långt att jag kan lägga ut den, gå tillbaka till honom och be honom hämta. Han hämtar den glatt och lämnar hyfsat i handen, men just avlämnandet kan vi finslipa sen, det viktiga är att han vill hämta den och komma med den till mig.

Blogspot vill varken lägga upp filmen eller länka till den så här kommer adressen istället: http://youtu.be/GljJ6EuQMwo

Nu flyttar vi ut träningen och känner jag herren rätt kommer jag nog få börja på ruta ett igen..

Inga kommentarer: