tisdag 5 juli 2011

Träningskollo

Ja då var Viktoria här på träningskollo som matte Pernilla kallar det! Har fått fria händer att träna allt möjligt. Fast det har inte blivit så mycket idag, det blev lite kaos när jag skulle träna. Tänkte att jag kan ju köra varannan hund, när den ena vilar tränar den andra. Jo eller hur...
Viktoria kunde inte sitta kvar med den störning det blev när jag tränade Täppas. Hon skulle också vara med och Täppas blev väldigt störd av att inte få träna ifred haha. Försökte gå och belöna henne med jämna mellanrum för att hon stannar på filten men eftersom hon tolkar både röstberöm och godisbelöning som frisignaler så blev det svårt... Detta med tydliga signaler skulle ju behöva läras in först men jag är lite lat och gränsar av istället så att hon inte når fram till Täppas. Så var det problemet "löst".

Täppas i sin tur kan sitta kvar när jag tränar Viktoria men det betyder inte automatiskt att han kan koppla av... Det är tydligen terror att se sin matte träna en annan hund ;) Så det var bara att bryta och tänka om.
Får nu jobba på att bara "låtsasträna" Viktoria och regelbundet gå och belöna Täppas för att han ligger lugn och tyst på sin filt. Det är redan bättre men en bit kvar.

Täppas åttor blir tightare och tightare, ju svårare desto roligare tycker han. Ibland blir det dock blackout... jag tror han snurrar och koncentrerar sig så hårt att han tillslut inte vet åt vilket håll han ska haha. Han ser verkligen förvirrad ut!
Viktoria har även hon fått prova åttor men eftersom jag inte orkar lära in hand-target (herregud vad jag är LAT, får skylla på lunginflammationen) så blir det lockande med godis. Kanske inte jordens mest effektiva inlärningsteknik, det blir mycket fokus på godishanden. Dessutom många hjälper att jobba bort - bort med godiset, bort med handen, räta upp kroppen osv. Nä, imorgon klickar jag in henne så det blir ordning på torpet!

Inga kommentarer: