tisdag 15 oktober 2013

Masserat vovvar

Idag har jag haft två vovvar här hemma för massage. Loke är en ettårig malle/schäfer och då tänker man ju genast "shit, de raserna i den åldern haha" men jag blev positivt överraskad. En trygg och stabil grabb som genast fann sig i att ligga lugnt på madrassen och bli masserad. En väldigt bra hund att träna på då han är precis lagom i hull så allt är lätt att känna. Lite kittlig om tassarna bara ;)

Kiita är en 10-årig rottis/irländsk varghund som jag fick ta det väldigt lugnt med. Ordentligt reserverad var hon och utskälld blev jag. Så träningen handlade mest om att hon skulle våga befinna sig på madrassen nära mig. Efterhand kunde jag klappa lite lugnt på bringa och hals och tillslut kunde hon t.o.m. lägga sig nästan avslappnad. Hon behövde lite mentala pauser ibland så när jag kände att hon var lugn fick hon gå därifrån ett tag. De sista gångerna kom hon faktiskt tillbaka frivilligt och la sig på madrassen.
Tänkte att hon får bli mitt lilla projekt, målet är att hon framöver ska fixa en helkroppsmassage. Annars är det väl mer optimalt med en hund som inte är reserverad (eftersom det i första hand är jag som ska lära mig att massera och det går ju inte om hunden inte vill bli petad på) men samtidigt så lär jag ju träffa på flertalet hundar som Kiita så det är lika bra att vänja sig =)
Nu har jag ju såklart erfarenhet av sådana här hundar sedan tidigare men då har det främst handlat om att få dem bekväma i min eller andras närvaro. Det är en helt annan sak att även fixa att bli masserad av en främmande människa.

Nu är det färdigmasserat för idag och nu ska jag vidare för privatträning med en liten korthårsgriffon, snacka om kontraster när det gäller raser!

Sen har jag inte bestämt och jag ska frisera Täppas eller om jag ska lägga ett spår till honom... Spårade igår och med tanke på hur det gick känner jag mig inte direkt peppad att köra idag igen ;)

Inga kommentarer: