torsdag 3 oktober 2013

Friskvårdsterapeut, block 1

Nu har min utbildning börjat och det har varit tre intensiva men otroligt lärorika dagar!

Vi är sju deltagare med olika bakgrund inom hund. Den som reser längst kommer ända uppifrån Åre (och jag är väldigt glad att för en gång skull slippa resa). Väldigt olika raser har vi också vilket är jättebra när vi ska träna massage, stretching, göra rörelseanalyser mm. Det är dvärgschnauzer, dvärgschnauzerblandis, rottweiler, dobermann, beagle, mops, russkiy toy, BC och vorsteh.

Första blocket har handlat om grundläggande anatomi och massage, mer fördjupning kommer framöver (tack, det räcker bra med den nuvarande infon, puh...). Vi har fått prova att palpera/känna igenom hundarna och hitta hållpunkter som vi sedan kan utgå från när vi masserar. Det är inte helt lätt att känna vad som är vad där under all päls och hud. På mopsen var det otroligt svårt, den kändes mest som en stor "klump" (då var den hunden ändå inte överviktig vilket många mopsar är...)

Vi har fått massera hundar men även varandra, hundarna har ju lite svårt att ge feedback på hur det känns ;) Nu ska vi träna, träna och träna lite mer. Under det kommande året ska vi (på hemmaplan) utföra 125 praktiktimmar i massage. Det tar ca 1 tim/hund så det blir ju 125 hundar haha. Slå ut det på ett år så blir det en massagehund var tredje dag... Hoppsan, hur ska jag få plats med det i schemat?!? Det blir till att prioritera helt enkelt.
Jag både måste och vill lägga mycket tid på det här (även det teoretiska pluggandet) då det var minst lika intressant som jag förväntat mig =) Kommer absolut vilja jobba med det här så mycket det bara går framöver, och då gäller det att bli duktig!

Jag har lärt mig massor och jag kan säga att jag lärde mig mer på de här dagarna än jag gjorde på hela förra utbildningen för 5-6 år sedan. Har fått många aha-upplevelser.

Tyvärr fick tredje och sista dagen (igår) ett snöpligt slut då jag blev tvungen att avbryta vid lunchtid för att åka och hämta hem en sjuk Täppas. Mer om det när jag har en bättre bild av vad problemet är =(

Inga kommentarer: