tisdag 29 oktober 2013

Spår

Har gjort en plan för spårträningen och det har spårats både igår och idag. Med väldigt blandat resultat måste jag säga, helt beroende på underlag.
Fokus har legat på korta raka spår och tanken har varit att han inte får avvika från kärnan mer än 2dm i sidled (tidigare har jag haft gränsen vid 5 dm även om det slarvats lite harkel...) och inte ha nosen mer än 2 dm ovanför marken. Fast det där med 2dm just ovanför känns lite högt. Tänk er t.ex. en malle som går med nosen 2 dm ovanför, den hunden har ju låg nos. Men en dvärgschnauzer som går med nosen i samma höjd har ju inte låg nos, den är snarare i normalhöjd. Så 1 dm kanske är en bättre plan.

Det har blivit några spår i sand nere vid sjön. Täppas har egentligen svårt för de flesta underlag som inte påminner om skog ;) Men när det gäller sandspåren så trillade poletten ner i somras när vi var hos HundCampus. Och det verkar inte vara några problem alls, han gick klockrent. Har faktiskt inget alls att anmärka på så det är bara att öka på längd och lägga in vinklar framöver.

Fördelen med sand är att man ser exakt var man gått.
Några spår gick på grusväg och det var lite svårare även om jag ändå tycker att det gick bra. Sen la jag idag tre spår på asfalt (ve och fasa...). Asfalt har inte gått tidigare och jag kan väl inte påstå att jag lagt ner så mkt krut på att lösa problemet heller. Att korsa asfaltsvägar går bra men jag tror det är lite som Tobias sa på kursen, att många hundar går bara rakt över och liksom hoppas på att hitta spåret igen på andra sidan. Sen om de spårar eller inte det är en annan femma ;)

Första spåret gick inte alls, han ville inte ens lukta nere i asfalten utan stod och tittade åt alla möjliga håll.
Gjorde istället så att jag började spåret i sand, ledde det över asfaltsvägen och sen vidare ut på gräs. Han fäste bra i sanden och sen sprang han över asfalten och hittade spåret på andra sidan. Men jag tror fortfarande inte att han spårade på asfaltsdelen, han gick nog på luftburen vittring.
Gjorde ett tredje och sista försök. La början i sand som tidigare för att han skulle fästa. La en läderbit precis innan övergången till asfalt och sen gick spåret inte över vägen utan mitt i under en längre sträcka. Jag ska inte påstå at han spårade konstant men det fanns sträckor (även om det var nog så korta) när han spårade och när han kom av sig så flamsade han inte iväg eller gav upp, han stod på stället och luktade så det hördes lång väg. Så jag har iaf fått igång lite nosaktivitet på asfalt och det är mer än vad jag hade hoppats på haha =) På't igen ba!

Har filmat lite men tänker inte ge mig på att ladda upp något förrän jag kommer hem till lite snabbare uppkoppling...

Inga kommentarer: