söndag 20 oktober 2013

Spår

På onsdag är det äntligen dags för den efterlängtade spårkursen! Så i helgen har det blivit två spår, dels för att kolla status men även för att bränna ur den värsta spårglädjen hos Trollet, annars finns risk för bulldozerteknik på onsdag... 

Lördagens spår

Längd: 450 m
Liggtid: ca. 20 min
Terräng: skog och berg med torr mossa på.
Föremål: glömde grejerna hemma men det blev iaf en pinne med min doft på.
Svårigheter: färskt spår, korsande stigar och motionsspår, bitvis rent berg (knepigt tycker Täppas), skott och skällande dobbisar på håll (korning pågick i närheten).
Min plan: egentligen bara statuskoll.

Så gick det: Täppas var rätt taggad i starten så han fick gladeligen hålla sig lugn vid sidan av tills han taggat ner lite. Starten var ok och sen gick spåret ganska rakt i 40 m innan jag lagt en 90 graders vinkel (för att kolla av om han bara brände på sådär i början eller om han hade nosen påkopplad). Han gick förbi med 2-3 m men vände omgående och hittade rätt. 20 m senare hade jag placerat en pinne med min doft, den gick han rakt över men hejdade sig i steget och körde ner nosen. Här tog vi en liten paus för att tagga ner lite också =)
Sedan spårade han lugnt och fokuserat en bra bit och tog sig genom flera svårigheter. Det blev ytterligare två pauser som jag la in när jag märkte att han började tappa fokus och hamna lite väl långt ifrån spårkärnan. Han hittar ju tillbaka men jag vill inte ha honom sådär "långt" (4-5m) ifrån spåret. De där pauserna är välbehövliga (bara någon minut) för när han sedan börjar spåra igen så går det genast bättre, han måste samla sig lite och inte bli så ivrig.

Funderingar: Överlag är jag väl rätt nöjd. Största problemet är att han gärna hamnar en bit ifrån spåret, han har liksom ingen genomtänkt taktik för hur han ska hitta tillbaka. De allra flesta gånger, vänder han inom 2-3 m när han upptäcker att han är fel men det är ändå lite för ofta som han bara vimsar runt. Det känns nästan lite "halvhjärtat" kanske skulle motivationen behöva ökas på? Utan att farten ökar såklart ;)

Söndagens spår

Längd: ca. 200 m
Liggtid: 30 min
Terräng: skog
Föremål: små läderbitar och en liten leksak
Svårigheter: flera skarpa vinklar, motionsspår med mkt folk inpå.
Min plan: idag ville jag lägga ett spår med mer fokus på noggrannhet, jag vill ha honom konstant i spårkärnan!!! Jag ville använda mig av startrutan och läderbitarna som gett så bra resultat tidigare (läderbitarna ökar på motivationen samtidigt som de gör honom mer noggrann = bra kombo!). Första läderbiten la jag i startrutan, andra läderbiten la jag efter två meter och den tredje läderbiten la jag efter ytterligare 5 m. Tanken var att bromsa upp honom i starten och få upp mer noggrannhet. Sen la jag inga fler läderbitar för jag ville se om han behöll noggrannheten resten av spåret trots att det inte kom fler läderbitar. I slutet la jag en liten, liten leksak. Normalt har jag sällan föremål i slutet men om han nu varit duktig och spårat noggrant så kunde han få belöning för det i slutet. 

Så gick det: Nästan allt gick faktiskt precis enligt planen! Efter startrutan spårade han rakt på läderbit nr. 2 och sen rakt på nr. 3. Sen gick han med nosen slickad i marken, lugn och fokuserad. De svåra vinklarna var klockrena, han gick exakt i spåret =) Och ja, han behöll samma fokus hela spåret igenom och fick därför spåra ända fram till sin leksak i slutet (annars hade jag avslutat spåret innan).

Funderingar: På ett ställe "spårade" han iväg bort från spåret och satte griller i huvudet på mig. Den här hunden ser nämligen exakt likadan ut i kroppsspråk mm. när han spårar i rätt spår och när han är totalt lost. Han gick liksom bara iväg bort från spåret utan att öka farten, börja snurra, höja nosen eller ge någon hint om att han tappat spåret (och ja, jag VET att spåret inte gick där). VARFÖR? Någon enstaka gång har jag faktiskt följt efter honom för att se om han har något slutmål (t.ex. en hög älgskit) eller för att se om han vänder tillbaka eller bara spårar på. Men han verkar inte ha haft något direkt mål, han "spårar" på och sen börjar han pyssla med annat, typ käka gräs... Det kanske bara är så enkelt att han tar upp ett korsande spår som är mer spännande och sen tröttnar han på det efter ett tag. Han väljer ju bort sina älskade läderbitar när han avviker från spåret. Frågan är bara till förmån för vad?

Jaja, bortsett från den lilla avstickaren så är jag ruskigt nöjd med dagens spår! Och inte blev dagen sämre när jag sedan fick en smarrig present efter dagens privatträning:

Ja, ni får lägga huvudet på sned till höger, blogspot vill inte samarbeta... Det är iaf kex med chokladbitar, chokladdoppade mandlar och chokladpulver att göra varm choklad av. Blir perfekt till kvällens säsongstart av solsidan ju! Stort tack till Zach's familj =)

Inga kommentarer: