tisdag 29 januari 2013

Dag 2

Fredag

Dagen började med utfodring av hundar, städning av hundgård, påklädning av släde mm. Därefter satte vi upp hundarna på en stakeout, en lång metallkedja som har fästen med jämna mellanrum. De flesta av bilderna nedan är tagna av Sandra Ohlsson.
Fixar det sista på släden.

Hundarna på stakeouten. Här selar vi på!
Efter lunchen gick vi igenom allt inför turen, framförallt startrutinerna. Det var viktigt att alla hade klart för sig hur allt skulle ske för när hundarna förstår att det är dags att ge sig av så triggar de igång och skäller/ylar så det blir svårt att prata med varandra.
När allt var klart gav Sandra klartecken att plocka bort frontankaret och var inte hundarna rejält taggade innan så blev de det definitivt nu ;) Ställde mig på panikbromsen och när Sandra gjorde tummen upp plockade jag bort bakre ankaret, fäste det på släden och så bar det av med en jäkla fart. Tills Malins spann framför mig tvärstannade och en av hennes hundar vägrade gå. Han fixade inte att ha en av mina hundar bakom sig så jag fick köra om. Sedan bar det av och jäklar vilken kraft det är i hundarna! Då är ändå malamuten den som är långsammast av de polara raserna...

Äntligen på väg!
Vi åkte upp på fjället och det var en ganska knepig led vi åkte på, uppför, nerför och kringelikrok. Efter ett tag kom en brant nerförsbacke i kombination med kurva, dessutom feldoserad. Svisch sa det så välte både jag och släde =) Lyckades i alla fall hålla fast i släden så att hundarna till slut stannade (vem vet vart hundarna tar vägen och alla hundar funkar inte ihop osv). När jag kravlat mig upp på rätt köl igen och vi åkt några meter hörde jag Malin gapa bakom mig, även hon hade vält i kurvan men tappat släden. Bromsade mitt spann, ankrade upp och precis när jag vände mig om för att se hur långt hennes spann kommit så sprang täthundarna förbi så det var bara att sträcka ut handen och grabba tag i en av dem. 
Vi körde vidare och längre fram dök det upp en ännu svårare backe med kurva. Jag tokvälte men lyckades hålla mig fast i släden. Tills jag såg ett stort träd komma farande och insåg att det aldrig skulle gå vägen, bara att släppa spannet... Det gick bra även denna gång, Sandra fångade upp mitt spann framme hos sig. Precis när jag sprungit fram till min släde kommer Malins spann i en jäkla fart med Malin släpandes bakom släden, svår backe det där ;) Resten av turen gick i alla fall felfritt. 
 
Uppe på fjället.
 
Här har vi ankrat upp hundarna medans vi fikar. Mitt spann är nr. 2 framifrån, Is har lagt sig till höger ute i snön.
"Mina" härliga vovvar! Sett såhär framifrån så är det Himla framme till vänster, Is framme till höger, Leya bak till vänster och Töya bak till höger. 

Tycker denna bild påminner mycket om min bakgrundsbild här i bloggen...  
Efter fikat började det mörkna och vi körde hem i månsken och pannlampa. Helt knäppyst, bara slädens sus och trampande hundtassar.
Turen var på 1,6 mil och väl hemma selades hundarna av, utfodrades, fördes till hundgårdarna mm. Dagen avslutades med födelsedagsfirande med tårta och sen somnade jag nog i samma ögonblick som jag la huvudet på kudden...

Inga kommentarer: