lördag 19 januari 2013

Den viktiga leken

Igår kom jag ÄNTLIGEN iväg på en föreläsning med Tobias Gustavsson. Tidigare har det alltid krockat med annat men nu blev det av!
Tobias är biolog och etolog och jobbar på Grimsö Forskningsstation. Han är även en av personerna bakom SWDI (Scandinavian Working Dog Institute) som gett ut världens bästa spårbok. Det var även SWDI som anordnade utmaningen med kanelen som vi var och letade efter, om någon minns det (för själv har jag förträngt det lilla äventyret haha). Är det förresten någon som har koll på om det någonsin var någon som hittade den där jäkla lådan???

Föreläsningen handlade i alla fall om "den viktiga leken". Leken har ju många olika funktioner (träna sig i jaktbeteende, leka för att det är kul, lätta upp stämningen mm.) men föreläsningen var främst inriktad på lek med föremål tillsammans med hunden i belöningssyfte. Jag vete fasiken hur jag ska sammanfatta det hela på ett bra sätt... Lättare att bara rekommendera att gå och lyssna =)

Men jag kan ju ta upp en bit som var intressant, att det är viktigt att läsa av hunden i leken. Tycker hunden att alla bitar av leken är roliga? Om inte, vilka bitar är mindre roliga (t.ex. att släppa ifrån sig föremålet) eller rent av obehagliga (t.ex. att matte rör vid hunden samtidigt eller "schäferdunkar"). Hur kan de mindre roliga bitarna förändras till det bättre? För om det finns bitar av leken som inte uppskattas eller som hunden kanske t.o.m. ogillar, då är väl just den leken kanske inte optimal som belöning? Det kan även ge fel förväntan/aktivitetsnivå hos hunden som då smittar av sig på det beteende som belönas med denna lek. Det kanske kan tyckas att detta är petigheter men är man jäkligt noga, tränar inför tävling eller utbildar tjänstehundar så vill man ju göra allt för att nå bästa resultat, alla detaljer är viktiga!

Exempel: Hunden kanske har en favoritleksak som hunden älskar att bita och slita i. Dock är hunden inte jätteförtjust att matte kommer och blandar sig i leken. Hunden kanske vill leka på egen hand eller är rädd att matte ska ta leksaken själv. Hunden kanske även har minnesbilder av att matte blir arg om hunden inte släpper osv. Dock leker hunden ändå "glatt" tillsammans med matte för den fantastiska leksaken överskuggar de negativa bitarna av leken. Men de negativa bitarna finns dock där i bakgrunden och kan ställa till olika problem. Framförallt är det påverkan på beteendet som belönas med leken som är det viktiga. För har hunden fel "känsla" i leken så förs det ju även över på beteendet som belönas med leken. Hoppas ni hänger med...

Så hur vet man att hunden tyckar att ALLA delar av leken är 100% skitskoj? Det är det man måste lära sig att se, dels genom att "läsa hund" men även genom olika övningar. Nu var ju detta en rent teoretisk föreläsning men Tobias har en clinic i samma ämne i februari, det skulle inte var helt fel att gå den också...

Har fått mig en hel del tankeställare och ska laborera lite med Trollet här hemma, han ställer nog gärna upp på diverse lek övningar ;)

Inga kommentarer: