fredag 11 januari 2013

Stockholms Hundsportcentrum

I förmiddags hade jag bokat en av hallarna hos Stockholms Hundsportcentum (Upplands Väsby). Har ju hört och läst så mycket om stället så jag var ju tvungen att kolla hur det såg ut!

Det fanns ett café och två förelsäningssalar. Sen såklart den enorma träningshallen som är avdelad så att det blir tre hallar. I en del finns en komplett agilitybana och de andra två delarna är tomma. Det var fantastiskt underlag, stort, fräscht och positivt på alla sätt.
Den enda nackdelen var väl att "skiljeväggarna" mellan de tre delarna bestod av ett stort skynke från tak till golv. På de ställen där skynket inte helt når ner till golvet så kan ju (iaf en liten hund) smita över till en annan halldel... I ändarna på varje del var det dessutom helt öppet för insyn vilket gör att hundarna ser varandra. Det är väl iof bara petigheter men det skulle vara så lätt att bara sätt upp ett litet lätt plaststaket för att förhindra att hundarna drar iväg.
Sen kan jag tänka mig att ljudnivån kan bli ganska hög om det pågår aktiviteter i alla delar samtidigt. Nu menar jag inte att tala illa om agility men där kan det ofta skällas nåt hysteriskt ;)

Jag började iaf med att gå omkring lite med en kopplad Täppas för att han skulle få känna in och nosa av stället, jobba upp lite kontakt osv. Sen stod följande på schemat:
  • Kretsa - bara för att kolla att det fungerar på ny plats och nytt underlag. Gick bra!
  • Baklängessalom - funkar nästan hemma nu men inte här till en början. Han hade lite svårt med underlaget men det blev bättre (när inte jag höll på att snubbla över mig själv och hunden...)
  • Backa - det sabbade jag när jag tränade kretsa. Han började backa toksnett så det var bara att börja om frå början med kort avstånd osv. Har inte kommit så långt men idag gick det iaf rätt bra. 
  • Distansarbete - svårt idag, troligtvis p.g.a. ny miljö.
  • Fot och utgångsposition - detta har jag också sabbat när jag tänat kretsa men det börjar bli bättre.
Se var tiden slut! Kommer absolut tillbaka, tänkte plocka med mig ett gäng RallyMix skyltar och bygga bana.

Eftersom tiden i hallen inte är gratis så blev det inte så mkt filmat men här kommer en kort klipp. Man hör inte vad jag säger men det korta backandet är rätt bra (mattan finns där för att han ska veta vart han ska så att det blir rakt) och svansen går som en propeller! Sen var nog tanken att han skulle snurra på filten vilket normalt är plättlätt. Men idag ville det sig inte ;)

 
Tänk om man hade en egen träningshall... Undra om jag ska köpa en trisslott haha =)

Inga kommentarer: