onsdag 30 januari 2013

Dag 3

Lördag

Dagen började med de vanliga rutinerna men idag packade vi även med oss en jäkla massa grejer eftersom vi skulle ut på övernattningstur! Iväg bar det och denna slinga var lite lättare. Dock fanns några partier som var väldigt kringelikrokiga och guppiga så där blev det verkligen teknikträning med släden. Började i alla fall bli lite bättre vän med släden nu ;)

Här åker vi över en sjö. 
När vi åkte över en myr stannade Sandra och pekade en bit bort, där stod en renflock. Hoppsan hejsan tänkte jag, polarhundar har ju liiite jakt i sig ;) Och jodå, mina täthundar kände lukten samtidigt och vände på huvudet mot renarna. Panikbromsen är bra den ;) Trots det lyckades de dra släden några meter här och där innan jag på nytt fick stopp och de gav upp renarna för att fortsätta framåt. Sen gick det fort vill jag lova, med adrenalinhöga vovvar =)

Några renar
Längre fram skulle vi korsa en mindre skogsväg, kruxet var bara att en bit bort på den vägen stod en till renflock... Sandra sa att vi skulle mana på hundarna framåt. OM hundarna skulle få för sig att dra efter renarna så skulle vi inte få stopp på dem, vägen var plogad och skulle ge noll bromsfäste... Tjoade glatt "framåt, framåt" och de sprang gladeligen över vägen (tack för det) utan att märka nåt!

Väl framme vid satte vi upp en stakeout bland träden och satte dit hundarna. Vi gjorde upp eld och lagade mat utomhus i mörker och lätt snöfall.

Mums! 
Sedan blev det bastu och isvaksdopp om man ville (ehh... nej tack). När vi satt i bastun blev himlen sakta grönaktig och vi skyndade oss ut i kylan. Där stod vi i badkläder ute i Jämtlandsfjällen och tittade på det vackra norrskenet som spelade över himlen! Så häftigt att se.

Sedan gjorde vi oss hemmastadda i den vedeldade kåtan där vi skulle sova. Elda, elda, elda för att hålla värmen! Vi hade tre hundar inne i kåtan och de delade gärna ut gratis ansiktstvätt haha, speciellt Töya ;) Tyckte någon gång att jag kände mig iakttagen och öppnade ögonen. Såg ett stort malamutehuvud stå och titta glatt på mig mitt i natten, härliga vovvar ;)

Coolingen Frost! 

1 kommentar:

Linn sa...

Det verkar alldeles underbart!!